Tekst og foto Hasse Jørgensen, tirsdag den 2. februar.

Covid 19 har vendt op og ned på mange ting, og mange mennesker har fået deres hverdag totalt ændret på grund af den lille virus med den store virkning.

Blandt dem, der for alvor er ramt, er underholdnings- og kulturbranchen. Corona har nu bevirket, at den store forestilling Farinelli, der skulle have været opført af guidOpera i Ribelunds Festsal den 13. og 14. februar er nu udskudt. I stedet er forestillingen nu fastlagt til lørdag og søndag henholdsvis den 24. og 25. april i festsalen.

Og trods det store smil og stadig gode humør er der ingen tvivl om, at manden bag forestillingen, Guido Paevatalu er dybt frustreret over tingenes tilstand.

For, som han siger, koster krisen ikke alene mange penge og ikke mindst for de mange kunstnere, der arbejder freelance, men det er heller ikke nogen enkel og let sag at flytte en så stor forestilling.

– Der er masser af ting at tage hensyn til. Vi havde tilrettelagt en stor turne rundt om i landet, og mange af de forestillinger har vi været nødt til at flytte eller aflyse.

– Når vi skal flytte to forestillinger som dem i Ribe, er der masser af ting, der skal falde på plads. Kan vi få lokaler på de dage, hvor de ti medvirkende i forestillingen også kan spille, kan vi få det tekniske på plads, transport, logi o.s.v. Og kan de mennesker, der har købt billet til de to planlagte forestillinger, komme på de nye datoer, spørger Guido Paevatalu.

Han peger også på, at selv om der findes støtteordninger for kunstnere, er de meget vanskelige at bruge bl.a. fordi kunstnere ikke kender deres indtægter forud.

– Og for nogle kunstnere har det år, der gik forud og som støtten bl.a. beregnes ud fra, ikke været så godt, så støtten dermed bliver mindre. Andre er ansat på freelance basis, og for de fleste af dem stopper lønbetalingen, når de forestillinger, de er engageret til, ikke bliver til noget.

Guido Paevatalu er også bange for, at landet meget hurtigt kan miste en generation af unge kunstnere, der er på vej frem.

– Der skal ikke mange måneders nedlukning til, før unge, talentfulde kunstnere er nødt til at finde andre måder at tjene penge på, og spørgsmålet er så, om de kommer tilbage.

Guido Paevatalu peger også på, at kunstnere jo arbejder med det, de virkeligt holder af og brænder for.

– Det er jo sjældent, folk laver noget, de ikke kan lide, men kunstnere brænder virkeligt for deres. Det er også derfor, vi laver en forestilling som Farinelle, der forbinder det forfinede med det folkelige. Det er en forestilling, der omfatter det almindelige liv og som rummer en masse følelser, slår operasangeren fast.

Fakta

De mange billetter, der er solgt til de to oprindeligt planlagte forestillinger af Farinelle, gælder også til de nye forestillinger. Jette Dupont fra musikforeningen Quedens fortæller, at alle, der har købt billet, er blevet kontaktet, og ingen har bedt om at få deres penge tilbage.

– Det sjove er, at når vi kontakter dem telefonisk, er der mange, der siger: jeg skal lige se i kalenderen, om jeg kan, og meget hurtigt tilføjer de så: nåh, nej, der står jo ingen ting.

Er der nogen, der ikke kan bruge billetterne, kan Jette Dupont kontaktes på telefon 21691263, hvor der også fortsat kan købes billetter.