Tekst Hasse Jørgensen, foto René Jørgensen, fredag den 19. september 2025

Er der noget, der kan bringe sindene i kog i Ribe, er det spørgsmålet om trafiksanering eller ej i den indre by.

Der er i byen meget delte meninger om spørgsmålet, hvor omkring halvdelen af borgerne går ind for en sanering, mens den anden halvdel er modstander bedømt ud fra indlæg på de sociale medier.

Nu har styregruppen bag forsøget som tidligere omtalt offentliggjort resultatet af den vibrationsundersøgelse, der blev gennemført i forbindelse med trafikforsøget. Undersøgelsen viser, at ingen af de 14 huse, hvor målingerne har fundet sted, har været udsat for vibrationer, der nærmer sig grænseværdierne. Dermed er de gamle huse ikke i umiddelbar fare på grund af trafikken.

Trafikforsøget og vibrationsundersøgelsen har medført adskillige kommentarer, og byrådsmedlem Anders Rohr Jørgensen (V) hæfter sig ved, at hvis man kigger på risikoen for, at vibrationer på grund af trafikken skal ødelægge gamle huse, er det helt forkert at indføre restriktioner på domkirkepladsen.

– Domkirken blev bygget på en bakke. Den ligger således på et fast fundament, der ikke giver sig. At domkirken ligger i et hul i dag, skyldes jo netop, at de omkringliggende huse er bygget på kulturlaget. Selve domkirkepladsen har et fast underlag. Det viste de undersøgelser, der blev foretaget forud for etableringen af pladsen, siger Anders Rohr Jørgensen.

Styregruppen skal have ro

Formanden for plan- og byudvalget i byrådet, Henning Ravn (V), er af den opfattelse, at man skal lade styregruppen få arbejdsro.

– Når der er nedsat en styregruppe og afsat penge til forsøgene, holder vi vores mund til styregruppen er færdig med forsøget og har lavet en afrapportering. Hvis styregruppen vil lave nok et forsøg eller ej, forholder vi os til det, når det kommer frem. Der er lavet et mægtigt stort arbejde i styregruppen, og vi har stor respekt for det store arbejde, der er udført.

– Holdningen i Venstre og i flertallet i plan- og byudvalget er, at vi skal lade være med at blande os, til styregruppen er færdig med arbejdet. Men der er ingen, der får mundkurv på. Det, styregruppen kommer med, er vedtaget i enighed. Det bliver således byrådet – og formentligt det nye byråd – der skal tage stilling da det er meddelt, at styregruppen ikke bliver færdig arbejdet før tidligt næste år. Det betyder, at det kan blive både et nyt udvalg og et nyt byråd, der skal tage stilling til trafikken i Ribe. Sådan er det, påpeger Henning Ravn, der dermed peger på kommunalvalget den 18. november, hvor det nye byråd vælges. Det tiltræder ved årsskiftet.

Proportionerne

Mikkel Ammitzbøll (SF) peger på, at trafikspørgsmålet i Ribe ikke er en bagatel men et spørgsmål, der vækker stærke følelser.

– I dag er Ribes midtby både et levende bysamfund med borgere, butikker, turister og kultur men samtidig også en bevaringsværdig middelalderby, hvor flere af husene rummer en unik del af Danmarks historie. Denne dobbelthed, kunne man sige, den kræver omtanke og respekt men også en ansvarlig proces. Derfor mener jeg også, at vi have tillid til den nedsatte Trafikstyregruppe. Gruppen er trods alt nedsat af byrådet og består af demokratisk valgte og udpegede medlemmer og har fået mandat til at finde løsninger, der kan afbalancere hensynene til netop handel, beboelse og kulturarv. Og de har gjort et kæmpe stykke arbejde.

– I en diskussion som denne, mener jeg, er det vigtigt at fastholde proportionerne. Der er ingen tegn på, at turister eller handlende fravælger Ribe. Tværtimod viser tallene fra 2024, at byen fortsat tiltrækker flere gæster, samt at handlen fortsat blomstrer. Det seneste tiltag med tydeligere skiltning i 2025 har desuden vist sig at fungere efter hensigten og dette understøtter jo netop pointen, nemlig at justeringer kan forbedre situationen uden at skade byens liv.

Mikkel Ammitzbøll peger også på, at trafikreguleringen ikke kun handler om nutidens behov: – Elbiler bliver tungere, og store SUVere fylder mere i gadebilledet end tidligere. Vi ved endnu ikke, hvilken effekt denne udvikling kan få for de gamle huse, endsige kultursvampen i den skrøbelige bykerne. Derfor er det i min optik nødvendigt at gå varsomt frem, give Trafikgruppen arbejdsro og ikke lade spørgsmålet blive en del af valgkampen.

Nej tak til flere forsøg

Den konservative gruppeformand, May-Britt Andrea Andersen, siger nej tak til flere trafikforsøg i Ribe.

– Ikke mere hurlumhej, ikke mere usikkerhed, ikke mere ballade om Ribe midtby. Ribe skal ikke være en trist og lukket museumsby – det skal være en by for det levende liv!

– Resultaterne fra de seneste vibrationsmålinger viser, at trafikken i middelalderbyen ikke er kritisk for husene i den gamle bydel. For os bekræfter det kun, hvad vi hele tiden har sagt: Når 2025-forsøgene var afsluttet, skulle der ikke sættes nye forsøg i gang.

– Vi har også hele tiden været modstandere af en model, der skulle lukke for trafik på domkirke-øen. Modsat flere andre partier, der har vaklet, har vi hele tiden stået fast med min partikollega, Dino Selimović i front, som i den grad har taget nogle tæsk fordi han har holdt fast og holdt ved.

– Vi satte allerede punktum for den sag, da den var oppe i Plan- og Byudviklingsudvalget – og vi står fortsat fast. Ribe skal ikke reduceres til en trist museumsby, men fortsat være en levende by med borgere, butikker, kultur og et levende hverdagsliv, der fungerer. Vi skal passe på vores unikke kulturarv, men det skal ske med respekt for, at Ribe er en by for det levede liv.

Rimeligt at afvente styregruppen

Socialdemokraten Jørgen Ahlquist siger, at det er rimeligt at afvente styregruppens indstilling.

– Jeg er ikke ordfører på denne sag og har derfor ikke været inde i detaljerne. Vi må vente og se, hvad styregruppen kommer med, og så kommer den politiske handling. Styregruppen har lavet et stort arbejde, og der er kommet gode ting frem. Jeg tror, vi alle er blevet klogere på trafikforholdene i Ribe, siger Jørgen Ahlquist.