Tekst Hasse Jørgensen, foto Ribe Kunstmuseum, torsdag den 28. maj
Ribe Kunstmuseum har netop med generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet og
Augustinusfonden erhvervet et pragtfuldt maleri af den danske maler Martinus Rørbye
(1803-1848). Maleriet er en vægtig tilføjelse til museets samling af guldaldermalerier og
rejsebilleder.
Parti fra en klippehule, Cervara er malet på Rørbyes første rejse til Italien 1834-1837, hvor
han gik i sin læremester C.W. Eckersbergs fodspor – ligesom mange af guldalderens
kunstnere.
Rørbyes fascination af klipper
Rørbye havde en stor interesse for geologi, og på sin vej til Italien besøgte
han flere naturhistoriske samlinger, hvor han kunne studere sten og klippemateriale. Så
der er ikke noget at sige til, at han fandt hulerne ved tufbjergene Tor Cervara, beliggende
lige uden for Rom, interessante. Bjergene havde allerede i antikken leveret materiale til
storbyen Rom, og nu var landskabet og området blevet rejsemål for kunstnere.
Klippehulen gav Rørbye mange muligheder for at udfolde sine evner. Han kunne skildre
de geologiske forhold både helt tæt på med tuffens ujævne overflade og på afstand med
de blånende bjerge set gennem hulens munding. Mundingen fokuserer samtidig lyset,
så der opstår en scenisk effekt som en projektør, der bliver rettet mod de to mænd, der
giver scenen et glimt af lokalbefolkningens liv og arbejde i bjergene.
Et vindue ud til verden
Rørbye arbejder meget bevidst med rummet i sine malerier, og har ofte et vindue eller
en åbning, der afslører noget andet uden for billedets egentlige motiv. I Parti fra en
klippehule, Cervara er det de blående bjerge i baggrunden, der giver et blik ud i tufbjergenes omgivelser. På den måde gør Rørbye opmærksom på forskellen mellem ude
og inde, mellem her hvor vi står og det andet, fremmede og ukendte.
Passer ind på Ribe Kunstmuseum
Rørbyes maleri fra Cervara passer ind i Ribe Kunstmuseums erhvervelsesstrategi ved at
styrke samlingens repræsentation af rejsebilleder fra Guldalderen. I Ribe Samlingen
findes allerede Rørbye-malerier fra den italienske by Procida samt sicilianske Palermo,
og da Rørbye er kendt for at begive sig ud på endnu længere rejser (bl.a. helt til Tyrkiet)
end mange af sine samtidige kollegaer, er det oplagt, at han er velrepræsenteret i
fortællingen om guldaldermalernes rejser – et tema, der er yderst vigtigt i forståelsen for
dansk kunst i starten af 1800-tallet.