
I Åstedsforretningen deltog byrådsmedlem Henning Ravn, som her forklarer Niels Clemmensen om proceduren. Desuden ses fra venstre trafikplanlægger Lars Finn Jensen, jurist Irina Larsen, byrådsmedlem Mussa Utto, sekretariatschef Jesper Schlüter og landinspektør Søren Persson.
Tekst & Foto Johnny Tauman
27. august 2020
Når man nu en gang har tegnet og placeret en cykelsti, så er det utrolig vanskeligt at ændre linjeføring – også selvom en åstedsforretning viser, at de teoretiske streger faktisk ikke er mulige i praksis.
- Den store landsbrugsmaskine fylder god på vejen
- Trafikplanlæggeren forsøger at overbevise Niels om den “rigtige” og eneste placering
Holder ikke i retten
Efter at have fået syn for sagen, så tager forvaltningsfolkene hjem – og laver nye beregninger, som alle med bare lidt forstand på praksis langs Sdr. Farup Vej godt ved ikke holder i retten.
Mister hæk og forhave
Ejer af ejendommen Sdr. Farup Vej 5 – en bevaringsværdi ejendom – fremviste, at den dobbeltrettede cykelsti ville reducerede afstanden mellem cykelsti og husets facade til godt 1 meter. Samtidig ville det betyde, at bøgehækken skulle fjernes – en bøgehæk, som dels tager vejstøj dels skærmer mod havgus.
- Hvor bliver min forhave af – og hvad med mine bøgetræer?
Ekspropriationsgruppen var opsat på at fastholde linjeføringen – og talte i stedet mere om at flytte en overgang (ind- og udkørsel).
Næsten ikke sovet
Det var en velforberedt Niels Clemmensen, der mødte op til forhandling i Øster Vedsted Forsamlingshus. – Jeg har næsten ikke sovet hele natten, lød det, da han trådte ind ad døren med tætskrevne argumenter for at føre den dobbeltrettede cykelsti bag om ejendommen.

Forhandlingerne er slut – og nu skal der så tænkes, inden der skal afgives svar.
Fastholder placering efter fund af 1 meter
Efter en lang forhandling kom Niels Clemmensen tilbage til sin bil, hvor han kunne fortælle om resultatet. – ”De” har igen været ude at måle her til morgen, og har fundet 1 meter, så jeg vil have en forhave på 2 meter uden træer, lød det fra Niels Clemmensen, som nu skal tænke videre.
Der kan ud over jorden kompenseres med 17 meter plankeværk og levende hegn for resten.
- Landbrugskøretøjer bliver større og større..
- .. og rabatten må tages med, når der kommer modkørende
Tilbud om autoværn
Og hvordan skaffer man, så 1 meter, når pladsen er trang. Jo, man reducerer afstanden mellem cykelstien og landevejen, og opsætter autoværn. Når man ser på størrelsen af de landbrugsmaskiner, som kørte forbi under åstedsforretningen, så kan det undre, at ingen lagde mærke til, at de da kører ud over den forstærkede rabat, når de møde modkørende. Hvad så med et autoværn uagtet formen heraf.
Huset vil være renoveret om nogle år
RYK IND RIBE følger processen – og vender tilbage, når der er nyt – og herunder hvilken betydning det evt. vil få for etableringen af cykelstien. – Jeg er ikke modstander af cykelstien, men vil alligevel gå i tænkeboksen i forhold til mit hus, som vil fremstå færdigrenoveret om nogle år, fortæller Niels Clemmensen.
RYK IND RIBE bringer en artikel om ejendommen søndag.