LørdagsRETROEN: Elefanter og et ”Klædeskab” på skinner

Den 16. august 1960 kl 12:00 trådte en ung mand ind på Ribe Station for at påbegynde arbejdet som portør. ”Et meget alsidigt job, som spredte sig fra at hejse Dannebrog på toppen af stationsbygningen – stående med overkroppen ud af et tagvindue – til at tage mod fx elefanter, når Cirkus besøgte byen,” fortæller Karlo Kristiansen, der i dag er bosiddende i Fredericia. Specielt dyrene benyttede – og her var der tale om eksotiske cirkusdyr og kvæg i almindelighed – siderampen ud på Rosen Allé.

”SÅ ER DER AFGANG MOD TØNDER!”

Når et tog nærmede sig, skulle portøren åbne klappen ud til venteværelset – og gøre rejsende opmærksom på, at der nu var tiden inde til at indfinde sig på perronen. Herefter gik turen til Restauranten, hvor rejsende ligeledes blev kaldt ud! Inden havde der været opgaver med rejsegods etc. Grunden til de mange opgaver ved togafgangene var, at Ribe Station ikke var udstyret med højtaleranlæg.

VEJE- OG MÅLERSTATION

”Vi havde også opgaver i Den statsautoriserede Veje- og målerstation, som lå på pladsen mellem Tangevej og Seminarievej. Det drejede sig om helt almindelige opgaver som vejning af biler og campingvogne, som skulle til syn – men under tiden kom politiet også forbi med en vognmand, som var mistænkt for at køre med overlæs”, fortæller Karlo Kristiansen.

14 ANSATTE TIL GODS

Der var 14 ansatte til at løse portøropgaver, som også omfattede at rangere på det forholdsvis store område med rangermaskinen ”Klædeskabet” – og senere Köfen”. Der kom mange godsvogne til Ribe med kunder som Ribe Jernstøberi, A.P. Jørgensen og de to øldepoter -Terkel Jørgensens Carlsberg depot (på Rosen Alle) og Graules Tuborg depot (lå med indkørsel i Præstegade). Mange mejetærskere blev i en periode læsset af på ”ende-rampen” – og transporteret videre til Ribe Maskinfabrik.

KONTORPERSONEL

På kontoret var der en stationsforstander, kontrollører og andre – der hørte to lejligheder til de to første jobs på 1. sal i stationsbygningen. På stationerne i Gredstedbro og Hviding var der ansat stationsmestre.

RESTAURANT MED LIV

Livet i og omkring Stationsbygningen – nogle ynder at kalde den for Ribe Banegård – var der et broget, men festligt liv ved siden af de rejsende. Der var en jernbanerestaurant, som havde åbent hver dag fra kl. 7.30-22.00 , hvor der blev serveret et bredt sortiment af retter: bøf med løg, æggekage, smørrebrød med øl og vand.

KIOSK PÅ PERRON 1

I mange år var der også en DSB Jernbanekiosk på perron 1 – Claus Schmidt drev denne fra 1987. Der var stort udbud i aviser og blade – der var mange kunder – ikke blot rejsende, men fra hele byen.
Samme Claus Schmidt overtog tillige Tobakshuset Mellemdammen 18 efter Torben P. Pedersen 1. januar 1992.

PAKKETOGET

Postvæsenet havde pakkeafdeling i bygningen længst mod syd – her var travlhed omkring 06:10, når morgentoget kom forbi mod Tønder. I løbet af få minutter skulle en godsvogn tømmes for pakker, som blev kastet ud i gule tremmevogne. Fra tid til anden lød en klirren, når noget gik itu under den voldsomme behandling. Og når toget var kørt videre, skulle pakkerne manuelt kontrolleres – og det tog tid, da der jo ikke var stregkoder, men blot en bunke håndskrevne adressekort.

KRAN OG HESTEVOGNE

Over for hovedbygningen var der en kran, som bla. anvendt til at løfte tunge maskindele til landbrugsmaskiner – der også kunne komme via læsserampen. Ribe Jernstøberi brugte i begyndelsen Hans Madsen med hestevogn til transport – men fik senere lastbil med egen chauffør.

18 TIMERS BEMANDING

I toiletbygningen mellem banegården og rutebilstationen var der tillige et depot med ”slutsignallygter” til godstogene. Portørerne havde ansvar for, at vognene var korrekt koblet sammen – men ikke mindst, at lygterne bagpå fungerede.

REJSENDE OG TAXA

Tønderbanen havde dagligt første tog mod syd kl. 06:10 – og det sidste tog mod Esbjerg kørte 23:15. I hele var der personale på vagt – og der var mange rejsende. På Banegårdspladsen var der altid en ledig TAXA at få i alle størrelser – fra Mini-Car til Ringbilens amerikanske Plymouth og Chevrolet.

PLUDSELIG VAR DET SLUT

I storhedstiden var der rigtig mange spor – og ofte måtte portørerne køre helt til Skærbæk / Esbjerg i Köfen. Men 6. januar 1997 var det hele forbi, da DSB flyttede alle opgaver med gods over på lastbiler. Mange, mange job blev faset ud – og resultatet ser vi i dag: En tom bygning (som måske snart vil slå dørene op mod nye horisonter) – billetautomater og standere til rejsekort!

LIDT EKSTRA STOF

* Hviding station lukker – og der etableres nyt ”trinbræt”.
* Gredstedbro station lukker ned – der kommer selvbetjening.
* Ribe Nørremark Station åbner 5. august 1985.
*Der kører fast ”Roe-tog” fra Nordtyskland mod de danske sukkerfabrikker – forbi Ribe.
* 7. oktober 1944 – Toglinjen mellem Ribe og Hviding bombes og et tysk godstog afspores. Bomberne mellem Ribe og Gredstedbro Station blev opdaget af linjeeftersynet.
* Mergling i større målestok i Ribe-området blev påbegyndt i 1910 med en mergelbane fra Hviding til Klåbygård-området. Der var i en periode 5 lokomotiver, som brugte statsbanens remisespor. Læs evt. videre: tidskrift.dk (Side 469).

Har søgt mulighed for at gengive fotos af Ribe Station optaget af Holger B.D. Sørensen – men må henvise læsere til hjemmesiden: www.jernbanen.dk