Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto, torsdag den 16. september

Kunstneren Ulla Diedrichsen sætter i en ny udstilling på Ribe Kunstmuseum fokus på menneskets universelle behov for at sætte sig spor og blive husket.

Udstillingen JEG-VAR-HER. Skriftbilleder af Ulla Diedrichsen (25.9.21-20.2.22) er en stedsspecifik totalinstallation af den danske billedkunstner Ulla Diedrichsen. Særligt til denne udstilling har kunstneren skabt nutidsværker med udgangspunkt i Ribes århundrede gamle monumenter. Værkerne får os til at se de tegn og fortællinger, som vi normalt overser og foreslår en forbindelse mellem fortidens skoledrenge, der ridsede deres navne i byens kirker, og nutidens sms’er.

Levende fortællinger

Gennem tre år har Ulla Diedrichsen registreret inskriptioner i Sct. Catharinæ Klosterkirke og Ribe Domkirke. I hendes værker levendegøres fortællinger om købmænd, adelige, kongelige og latinskole-elever. Diedrichsen arbejder med et bredt spektrum af medier, og i udstillingen finder man blandt andet frottager – gnidetryk – der er lavet direkte på de historiske steder og fotografiske sammensætninger, hvor kunstneren har samplet billeder fra medieverdenen og fotografier fra europæiske storbyer. Værkerne er defineret af en sort-hvid-æstetik, der vækker associationer til dokumentarjournalistik. Udstillingen undersøger det eksistentialistiske statement ”JEG-VAR-HER”, og de både tankevækkende, humoristiske og poetiske værker viser, at menneskets behov for at gøre opmærksom på sig selv har ligget i vor natur til alle tider og fortsat findes i nutidens selviscenesættelser.

En kunstner, der kommer vidt omkring

Ulla Diedrichsen arbejder internationalt og hendes praksis har rod i den europæiske retning Spurensicherung (dansk: sporsikring). Hun var i 70’erne og 80’erne en af pionererne inden for dansk kunstfotografi, og i 1986 og 1987 fulgte hun Andy Warhols arbejde på The Factory i New York. Under opholdet lavede hun Polaroid-serien Shootings from The Factory. Ulla Diedrichsen har en lang række udstillinger bag sig, og hun var den første danske, kvindelige kunstner, der fik en soloudstilling på ARoS Kunstmuseum. Kunstneren er født og opvokset i Esbjerg, og hun vender igen og igen tilbage til den jyske vestkyst på arbejdsophold.

Baggrund og udstillingspublikation

Udstillingen er kurateret af Ribe Kunstmuseum og udviklet i tæt samarbejde med kunstneren. Ribe Kunstmuseum har i de senere år vist udstillinger, der udforsker og aktiverer de fortællinger, der knytter sig til museets placering, og JEG-VAR-HER. Skriftbilleder af Ulla Diedrichsen fortsætter dette spor. Til udstillingen udgives en publikation på forlaget Wunderbuch, der viser et stort udsnit af de udstillede værker. Derudover indeholder bogen artikler af overinspektør Lucas Haberkorn, Museum Jorn, af museumsinspektør Katrine Bruun Jørgensen, Ribe Kunstmuseum, og et længere essay af Ulla Diedrichsen. Udstillingen og publikationen er støttet af William Demant Fonden, Beckett-Fonden, Knud Højgaards Fond og Augustinus Fonden.