Tekst og foto: René Jørgensen
3. august 2018

Det er farligt at være for tung – også hvis vi taler om trailer og biler.

En pressemeddelelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi, beder borgerne om at være opmærksomme på hvordan en trailer læsses. Politiet ser desværre trailere, varevogne og personbiler, der er læsset alt for tungt. Det kan selvfølgelig se sjovt ud, at en trailers dæk nærmest står skråt ud til siderne, eller at en bil hænger med bageste kofanger ved jorden. Men det er dødsens farligt, lyder det i pressemeddelesen fra politiet.

Selv et lille overlæs ændrer køreegenskaberne væsentligt. Der skal være 20 procents vægt på de styrende hjul. Når man har noget bagpå, som trykker bagenden ned, fjerner det vægten fra forhjulene, og bilen begynder at sejle.

Hvis traileren er læsset tungt i forenden i stedet for ligeligt fordelt over hele traileren, giver den forkerte læsning samme resultat.

Det er vigtigt at man har tjek på totalvægten, alle trailere har en egenvægt og en totalvægt, som står på registreringsattesten, og det er vigtigt, at den aldrig overskrider totalvægten.

En overlæsset trailer eller bil kan komme i slinger, som kan være næsten umuligt at styre sig ud af. I ekstreme tilfælde ses trailere, der trækker bilen helt rundt.

Hold øje med hastigheden og med bilens dæk

Hvis man med overlæs kører for hurtigt, går det meget hurtigt galt, her gælder det om at kende reglerne. Husk også at være opmærksom på dæktrykkene og dækkenes alder. Dækkene må ikke være for gamle, og hvis trailer eller bil er maksimalt belæsset, skal dæktrykket også være det maksimale. Ellers kan man risikere sprængte dæk under kørslen, står det at læse i politiets pressemeddelelse.

Denne lille påmindelse her i sommervarmen, hvor vi enten kører meget på genbrug, flytter på ting, eller pakker bilen til en ferietur.

Måske er der så meget på traileren, at traileren burde være større og du som ansvarlig bilist burde erhverve dig et trailerkort.