Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto, mandag den 28. juni

Destination Vadehavskysten har mistet en stor del af de personlige kontakter, der tidligere har gæstet turistkontorene, da flere og flere bruger deres digitale medier til at søge information før og under deres ferie. Derfor har Destination Vadehavskysten igangsat et projekt, hvor de i højere grad møder gæsterne, der hvor de er igennem mobile turistinspirationer og mindre turistinspirationer hos overnatningssteder og attraktioner i destinationen.
– Vi har introduceret en hybrid bil og en el-ladcykel, der skal køre rundt i destinationen og være tilstede ved events og der, hvor gæsterne samler sig i sommerferien, for at teste, om vi kan nå flere af de personlige kontakter igen. Derudover har vi lavet turistinspirationer hos forskellige partnere, så vi ikke kun kan tilbyde vores service på vores 3 nuværende turistkontorer, men også hos disse udvalgte partnere. Vi forsøger dermed at møde gæsterne, der hvor de er og at tilbyde en personlig service på nye måder, siger projektansvarlige Cecilie Lykkegaard Nielsen.
Anne Iversen og Marva Khorami er de nye ansigter, der skal tage imod gæsterne ved Vadehavskysten og de skal i sommeren 2021 teste og evaluere de mobile turistinspirationer. Begge har en baggrund i sociologi og kulturanalyse fra SDU og ser frem til at møde gæsterne i destinationen.
– Vi glæder os til at byde gæsterne velkommen og synes det er spændende at være med til at udvikle de nye turistinspirationer, siger Marva Khorami.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Bilen, der skal servicere gæsterne

Til projektet har Toyota Louis Lund A/S i Ribe stillet en hybridbil til rådighed for at støtte op om indsatsen. Bilen er folieret med billeder fra hele Vadehavskysten og vil være til stede ved events i området, og der, hvor gæsterne samler sig. Hybridbilen skal køres af sæsonmedarbejdere, der netop er blevet ansat for at kunne servicere de gæster, der er i området hen over højsæsonen.
– Vi er meget glade for, at Louis Lund støtter op om indsatsen. Det er et eksempel på, hvor stort et engagement vi har omkring turismen i vores område, og det viser hvad vi kan gøre, når vi står sammen, siger destinationschef Hans Peter Folmann.
I forbindelse med skabelsen af nye turist-inspirationer hos udvalgte partnere har Destination Vadehavskysten indgået et samarbejde med FGU VEST, som har designet og produceret standere til brochurer. – Skolens elever er gået helhjertet ind i projektet og har gjort et godt stykke arbejde. Eleverne har taget udgangspunkt i naturen ved Vade- og Vesterhavet, og så har de brugt lidt metal, som skal afspejle Esbjerg Havn. Vi synes, de har ramt et rigtigt godt udtryk, som passer godt til destinationen, lyder det fra projektansvarlige Cecilie Lykkegaard Nielsen.