Tekst: Renè Jørgensen foto: colourbox
21. august 2025.

Et nyt system til tryghedskald i Esbjerg Kommunes hjemmepleje og sygepleje har desværre vist sig at have sporadiske udfordringer, så enkelte borgere har oplevet en forsinkelse på modtagelsen af kaldet, eller at kaldet ikke er gået igennem. Kommunen arbejder målrettet på at løse udfordringerne. Hvis man som borger oplever problemer med tryghedskald, opfordres man til hurtigst muligt at kontakte kommunens sygepleje.

Et nyt system til tryghedskald i Esbjerg Kommune, som skal gøre det nemt for borgere, der bor hjemme, at komme i kontakt med kommunens hjemmepleje og sygepleje, har desværre vist sig at have sporadiske udfordringer, så enkelte borgere har oplevet en forsinkelse på modtagelsen af kaldet, eller at kaldet ikke er gået igennem. Kommunen arbejder intensivt på at løse udfordringerne, så systemet igen kan være i sikker drift hos alle.

– Pårørende til to borgere i Esbjerg Kommune, som har tryghedskald, har gjort os opmærksom på, at der er problemer med kaldet. Vi sætter stor pris på, at de har kontaktet os, så vi har mulighed for at afhjælpe problemerne. Alle borgere, som har tryghedskald, skal selvfølgelig kunne være trygge ved, at det virker, som det skal, siger direktør i Fritid Sundhed & Omsorg i Esbjerg Kommune, Arne Nikolajsen.

Hovedpart af tryghedskald kommer fortsat igennem

– Vi tager udfordringerne med tryghedskaldene meget alvorligt og har straks efter, at vi blev gjort opmærksomme på dem, sat et intensivt arbejde i gang med at finde og afhjælpe fejl og teste systemet, så det igen kan være i sikker drift. Langt hovedparten af kaldene kommer fortsat igennem, og alt personale er ekstra opmærksomme på at tjekke, om der er ubesvarede opkald i den app, som bruges i forbindelse med tryghedskaldene, så alle kald kan blive besvaret, uddyber Arne Nikolajsen.

Hvis man som bruger af tryghedskald elle pårørende oplever problemer med tryghedskaldet, opfordres man til hurtigst muligt at kontakte kommunens sygepleje på tlf. 20 47 33 65.

Tryghedskald er ikke et akutkald. Kommunens personale har 30 minutter til at komme frem. Hvis man har brug for Et nyt system til tryghedskald i Esbjerg Kommune, som skal gøre det nemt for borgere, der bor hjemme, at komme i kontakt med kommunens hjemmepleje og sygepleje, har desværre vist sig at have sporadiske udfordringer, så enkelte borgere har oplevet en forsinkelse på modtagelsen af kaldet, eller at kaldet ikke er gået igennem. Kommunen arbejder intensivt på at løse udfordringerne, så systemet igen kan være i sikker drift hos alle.

Tryghedskald er ikke et akutkald. Kommunens personale har 30 minutter til at komme frem. Hvis man har brug for akut lægehjælp, skal man i stedet ringe 112.