Tekst & Foto Johnny Tauman
6. december 2018

”Jeg vil gerne byde ”verdens pressen” velkommen til dette informationsmøde – og så Bjarne Kiholm, som er dukket op af egen drift for at lytte,” således indledte projektleder Mike Boesen i Brorsonsminde. Bjarne havde læst om mødet i RYK IND RIBE.
Mike gennemgik overordnet projektet, som indbefatter følgende to beslutninger fra 2016-17.
”Endelig etableres en klapbro over Ribe Å, således at høje skibe igen har mulighed for at sejle til Skibbroen” og ”klapbroen skal have større bæreevne end den nuværende bro, der er 60 år gammel.”

Æstetik er vigtig

”I begyndelsen var det tanken at bygge vest for den nuværende bro, men vejføring og marskbunden gjorde, at denne placering blev opgivet,” repeterede Mike Boesen og forsatte: ”Den nye bro skal være præget af æstetik, da den kan ses både fra Skibbroen, byen og Domkirketårnet.

Milepæle for klapbro

Klapbroen vil have nogle milepæle startende med en prækvalifikation i foråret 2019 – udbud sommer 2019 – anlægsfase efterår 2019 og en aflevering i 2020.

Roste samarbejde

”Vejdirektoratet har haft et godt samarbejde med Esbjerg Kommune – herunder kravene i forhold til ”Natura 2000”. Også andre vejrprojekter ude i landet har haft lignende udfordringer ved anlæg – fx en hasselmus på Fyn,” slutte Mike Boesen, inden gruppen tog ud i tågen for at se byggepladsen. Der faldt dog afslutningsvis en oplysning om, at 13 firmaer havde budt på opgaven med den midlertidige vej, som Barslund A/S anlægger.

Bjarne var lyttende

Og Bjarne forholdt sig passivt lyttende – og var også med ude at besigtige de praktiske arbejder.