LørdagsRETROEN: Den nådesløse TAXA-KRIG

Niels fra Ringbilen elskede sit firma og jobbet som vognmand i Ribe. Niels kom til Ribe i 1955 – og var i en årrække buschauffør, indtil han i 1958 overtog en 7 personers bus og købte sin første nye bil. Hermed var kimen lagt til et langt liv med Ringbilen, som fik til huse i den gamle rutebilstation Sønderportsgade 8.

DATIDENS IVÆRKSÆTTER

Der var på det tidspunkt 6 vognmænd i byen – og der blev afregnet pr. kørt kilometer.
Niels var den tids iværksætter – og fik oprettet to telefoner ude i byen, så folk kunne ringe og bestille en vogn. Den ene telefon var på Ribe Banegård og den anden et sted ude i Tange. (Måske husker du hvor?)
Allerede i 1962 fik Ringbilen som de første radio telefoner i bilerne.

MINI CAR KOMMER TIL BYEN

I 1965 kom der uventet konkurrence, da en ”ny mand ” kom til byen og oprettede Ribe Mini Car – og det skal tages bogstaveligt, idet flåden i Sortebrødregade bestod af 2 bitte små Simca 1000. Det var i stor kontrast til Niels´ passion for store amerikanske ”flydere” – Chevrolet, Plymouth-modeller, som den ”lille” mand behændigt gelejdede rundt i byens gader og slipper.

KRAV OM FÆLLES KONTOR

Freden hang over byen – indtil der kom en forordning fra myndighederne, der lød: ”Alle byer med flere end 10 hyrevogne skal oprette et fælles bestillingskontor”.
Niels Hansens søn Egon, som har været kilde til denne RETRO, mener, at det var 12 hyrevogne i byen på det tidspunkt: Ringbilen 4, Ribe Mini Car 2 (har fået ny ejer), Ribe Taxa 4 + 2 med hver een vogn.

RETSAGEN KOM – RINGBILEN TABTE

Vognmændene skulle i fællesskab finde en løsning, men i startfasen meldte Ringbilen fra – det samme gjorde Ribe Mini Car. Disse to firmaer ønskede ikke fælles kontoret!
Det hele endte i retten, hvor advokat Rohrsted var hyret af Ringbilen. Under et retsmøde meddelte Ringbilen, at de var parat til at indgå i samarbejde på betingelse af, at bestillingskontoret blev placeret i Ringbilens kontor i Sønderportsgade.
Det ville de andre vognmænd imidlertid ikke være med til – de begrundede bla. deres beslutning med, at Ringbilens radio telefoner var forældede.
Der kunne derfor ikke opnås enighed og Niels Hansen tabte sagen – og blev idømt dagbøder af 1500 kr.
En anden konsekvens var, at Ribe Mini Car måtte dreje nøglen om og lukke forretningen.

OVER LANDSRETTEN TIL HØJESTERET

Niels Hansen var ikke tilfreds med udfaldet og appellerede til Landsretten. Det blev en af Glistrups advokater der førte sagen, som Rohrsted havde takket nej til. Sagen blev imidlertid tabt igen!
Niels Hansen var dog ikke sådan at slå ud – han fik ad finurlige veje kontakt med en sagfører, som virkelig kendte hyrevognslovgivningen og dens mange spidsfindigheder. Det lykkedes at få møde for Højesteret, fordi sagen var principiel for mange vognmænd i hele Danmark.

RINGBILEN VANDT KAMPEN

Højesteret gav Niels Hansen medhold – og myndighederne måtte derfor betale en større sum tilbage. Gartner Mathiesen i Skolegade lavede en happening med sejrskrans, som Niels Hansen fik overrakt siddende på kølerhjelmen af sin ”amerikanske” drømmebil.

TRAK DYBE SPOR

Selve ”krigen” mellem de to fraktioner af vognmænd trak dybe spor – og prisen for sejren i den nådesløse kamp gik desværre udover helbredet. ”Min far holdt vel liv i Ringbilen i et par år efter Højesterets dommen,” slutter Egon denne LørdagsRETRO