Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, nye fotos Anders Rohr Jørgensen, onsdag den 19. april 2023

Den næsten 100 år gamle evert, Karen af Mandø, er nu klar til at komme til Ribe efter et omfattende restaureringsarbejde. I øjeblikket ligger skibet i Esbjerg, men spørgsmålet er, hvor klenodiet skal ligge, når det kommer til Ribe?

Det vides ikke i skrivende stund.

Oprindeligt var håbet, at der var kommet en ny ringvejsbro, så skibet kunne komme ind til Ribe og ligge ved Skibbroen til glæde for skibsentusiaster, turister og lokale. Men broen er som bekendt ikke kommet, så den mulighed er ikke til stede.

Så havde mange regnet med, at den kunne ligge ved den nye 84 meter lange anløbsbro lige nedenfor restauration Kammerslusen, men det er heller ikke en mulighed, da det er Ribe Sejlklub, der ejer den bro, og at der i en brugeraftale med Esbjerg Kommune står, at af den 84 meter lange bro er 12 meter forbeholdt små både som kanoer og kajakker. Den resterende del af broen er forbeholdt turbåde, vadehavsskibet og gæstesejlere, og ingen af disse kategorier hører Karen af Mandø ind under.

Har tegnet medlemskab

Det er i øvrigt nødvendigt med et medlemskab af Ribe Sejlklub, hvis bådejere skal have mulighed for at bruge det nye broanlæg, der er under færdiggørelse langs hele sydsiden af å-bredden fra Kammerslusen og ind mod land.

Det medlemskab er nu bragt i orden, idet Ribe Træskibslaug, der ejer Karen af Mandø, har tegnet medlemskab i sejlklubben. Det er sket fordi fritids- og kulturudvalget har givet en bevilling til træskibslauget, der skal gælde indtil Karen af Mandø kan placeres permanent i Ribe.

– Vi har fundet de penge, der var nødvendige for, at træskibslauget kunne blive meldt ind i sejlklubben. Det drejer sig om 4.300 kroner årligt, fortæller formanden for udvalget, Jakob Lose (V).

– Men det forlyder, at man ikke har noget sted at lægge Karen af Mandø, fordi sejlklubben ikke kan have den ved deres bro?

– Jeg har en politisk forventning om, at man finder en plads til den. Det er op til sejlklubben som forening. Karen af Mandø er et rigtigt stort aktiv for vores område, siger Jakob Lose.

Vil ikke gøre forskel på medlemmer

Formanden for Ribe Sejlklub, Lars Buhrkall, siger, at det ikke er fordi, at man ikke vil have Karen af Mandø, men i sejlklubben vil man ikke gøre forskel på medlemmerne.

– Der er muligheder, der ikke er der. Vi er stadig i gang med at bygge broanlægget, og så længe det ikke er færdigt, kan vi ikke tage nye både ind.

– Der er flere medlemmer, der gerne vil have deres båd liggende ved Kammerslusen, og vi har en venteliste på pladser her. Vi har ikke i to år taget nye både ind ved slusen. Mens byggeriet er i gang, er der bådejere, der af frivillighedens vej har flyttet deres både til andre steder. Indtil vi har fået de sidste 108 meter bro på plads, kan det ikke gå op, og når de sidste meter er færdige, må vi tage den derfra, siger Lars Buhrkall, der også påpeger, at træskibslauget først lige netop har meldt sig ind i sejlklubben.

-Vi har altid haft det sådan, at de, der har været med i længst tid, vælger først. Skal vi bryde med den regel, er det en så alvorlig ændring af vores regel, at det skal op på en generalforsamling, og her vil det forventeligt blive stemt ned. Så Karen af Mandø kommer bagest i rækken.

Forslag til løsning

Lars Buhrkall siger videre, at han personligt har al mulig sympati med og beundring for, at træskibslauget har lavet det stykke arbejde med Karen af Mandø.

– Men de skulle have tænkt placeringen ind fra starten, så vi kunne have fundet en løsning. Træskibslauget har efter min mening placeret en stor abe på egne skuldre ved at restaurere et skib, der ikke kan komme under ringvejsbroen. Og som de nu ikke har plads til, siger sejlernes formand.

Hvordan situationen kan løses, står i skrivende stund hen i det uvisse, men byrådsmedlem Anders Rohr Jørgensen (V) har arbejdet med nogle løsningsmodeller, der går ud på at placere Karen af Mandø på den nordlige side af åen.