Tekst og foto Hasse Jørgensen, kort Esbjerg Kommune, onsdag den 21. februar 2024

Når nedrivningen af en del af Ribe Jernindustris bygninger starter til sommer, bliver det begyndelsen til opførelse af en ny bydel i Ribe. Der bliver ikke tale om en ny by. Centrum for Ribe vil fortsat være domkirken. Og de første nye indbyggere i den nye bydel ventes at kunne flytte ind i 2026.

Det oplyste byudviklingschef Peer Rexen, da han tirsdag aften fortalte om planerne for jernindustriens gamle grund. Planerne er, som tidligere omtalt i Ryk Ind Ribe, løbende blevet ændret, og nu tyder alt på, at man ender på en bebyggelsesprocent på 92.

Der er også planlagt et parkeringshus, og det betyder, at der ikke bliver parkering til biler i gårdrummene. Via slipper kan beboerne køre til deres bolig og læsse af eller på, men er bliver ikke parkeringsmuligheder udenfor p-huset.

Dermed opnås der langt bedre gårdrum.

Om den aktuelle forurening fortalte Peer Rexen, at man fjerner selve kilden til forureningen, der ligger i den ene ende af det forurenede område. Det sker, mens området stadig er dækket af bygningen, så ikke regnvand kommer ned i forureningen og får den til at brede sig. Når selve kilden er væk, stopper forureningen, og den forurening, der er tilbage, vil stille og roligt fordampe.

Saltgade forbliver som den er. Dog er det planen, at den på et tidspunkt skal brolægges, og ud mod Saltgade gøres der i nybyggeriet plads til erhverv.

En vej vil føre fra Saltgade ind gennem området i en bue til DanHostel og den gamle Ribehallen.

Det medførte et par betænkelige kommentarer fra salen, og Peer Rexen oplyste, at der ikke bliver tale om en meget bred vej men en helt normal vej med fortove.

– Ved at gøre det på den måde undgår vi bl.a. de store busser, når de kører fra Saltgade og ind ad Sct. Pedersgade og omvendt via det smalle hjørne.

I forslaget regnes der med, at Sct. Pedersgade skal ensrettes.

Peer Rexen oplyste også, at kommunen kommer til at bruge penge på projektet.

– Normalt er det sådan, at en ny boligudstykning betales af køberne af grundene, men selv om vi hæver bebyggelsesprocenten til 92 som planlagt, kan vi ikke få økonomien til at hænge sammen, hvis ikke kommunen og dermed skatteyderne spæder til, fastslog byudviklingschefen.

En betænkelighed under mødet var også den mulige højde på husene, og her understregede Peer Rexen at byggeriet vil blive tilpasset den byggestil, der er i Ribe.

– Vi får også travlt med at sikre, at de kommende bygherrer ikke bygger noget, vi ikke vil have.

Den midlertidige p-plads, der er indrettet ud mod Saltgade, vil sidst i februar eller starten af marts blive inddraget til byggeplads, idet området skal give plads til skurvogne og lignende.

Sådan bliver vejføringen i følge forslaget