Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Johnny Tauman, mandag den 20. april
Meget tyder på, at Esbjerg Kommune som så mange andre kommuner også får et tomgangsregulativ, der fortæller, hvor længe bilister må lade deres bilers motorer gå i tomgang ved parkering.
Det var den radikale Anne Marie Geisler Andersen, at plan- og miljøudvalget skulle arbejde videre med forslaget med henblik på et regulativ. Det vandt almindelig genklang i byrådet om end, der også faldt nogle kritiske bemærkninger.
Formanden for udvalget, Karen Sandrini (S) hilste forslaget og glædede sig efter debatten var overstået også over, at udvalgsmedlemmerne var positive.
Sarah Nørris, (Enhedslisten), var også glad for forslaget, som hun selv ville have fremsat, hvir ikke en virus var kommet i vejen. Hun slog fast, at det ikke kun handler om luftforurening men i lige så høj grad om støjforurening. Henrik Vallø (Borgerlisten), der i parentes bemærket har en fortid som politimand, mente også det var en udmærket ide. Man han gjorde netop opmærksom på, at politiet har hjemmel til t skride ind overfor overdreven brug af tomgang.
Jørgen Boesen Andersen (SF) var også positiv, og Søren Heide Andersen (Løsg.) fandt forslaget umiddelbart fornuftigt. Han mente dog, det havde en lille effekt i Esbjerg og mente, der skulle sendes en opfordring til Folketinget for at lave et landsdækkende og ensartet regulativ, så der ikke er store forskelle fra kommune til kommune. Karsten Degnbol (V) støttede forslaget.
Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) pegede på, at hvis alle kørte el-biler, var problemet der ikke.
– Det kunne i jo overveje, når i skal have ny bil, lød opfordringen. Det fik Sarah Nørris til at konstatere: – Vi kunne også helt lade være et køre bil!
Og således blev det vedtaget at sende forslaget til udvalgsbehandling.