Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ove Detlevsen, onsdag den 1. december

Der gøres i 11. time endnu et forsøg på at få den gamle ringvejsbro over Vesteråen erstattet med en klapbro.

Det er byrådsmedlemmerne Anders Rohr Jørgensen (V) og Alex Sørensen (V), der vil have sagen på dagsordenen i udvalget for teknik og miljø, der mødes på fredag.

De to byrådsmedlemmer vil have den planlagte renovering af den gamle bro udskudt indtil mulighederne for en klapbro er endelig afklaret.

Som det vil være de fleste bekendt, var der oprindeligt i det store trafikforlig afsat penge til en klapbro, men beløbet var ikke stor nok til at dække de faste udgifter viste det sig, da projekteringen var gennemført. Derfor blev forslaget taget af bordet, og det blev vedtaget at lave en forstærkning af broen, så den kan holde yderligere i et halvt hundrede år.

Problemet med den gamle bro er, at den er ved at være godt slidt på grund af den meget tunge trafik, og derfor skal der gøres noget. Og det var der ideen om en klapbro kom, når der nu alligevel skulle gøres noget ved broen.

Ønsket om klapbroen skyldes, at man gerne vil genskabe et rigtigt maritimt liv i Ribe, hvor større både kan komme ind til Skibbroen.

– Ribe Træskibslaug har allerede tre både, der ikke kan komme ind i øjeblikket, og flere private bådejere har over for mig tilkendegivet, at de ikke kan sejle deres både ud, når der er meget vand i åen, for så er frihøjden under den eksisterende båd for lav, siger Anders Rohr Jørgensen, der har fået mange positive tilkendegivelser omkring etableringen af en klapbro.

– I 2012 gik den daværende transportminister, den daværende borgmester i Esbjerg og formanden for Nationalpark Vadehavet ind for ”Ribe tilbage til havet”, og Ribe Kulturhavn indgår jo også i planerne for hele jernstøberiets område, så man er langt med planerne, fortæller Anders Rohr Jørgensen, og fortsætter:

– Så det er nu, der skal handles.

Også Alex Sørensen ser det som en stor fordel at få klapbroen etableret: – Pengene var jo bevilget, og det er jo ikke sådan, at vi får noget andet for pengene, hvis ikke klapbroen bliver bygget. Kan vi få foretræde for folketingets trafikudvalg, er Anders og jeg Parat til at tage til København og forelægge sagen for udvalget.

Han er i øvrigt bange for, at den anslåede udgift til en reparation af broen på 15 til 16 millioner kroner ikke holder: – Jeg kender det. Lad dem nu komme i gang, så skal det nok blive dyrere, og så er prisforskellen til en klapbro ikke så stor.

Proceduren er nu, at sagen skal drøftes i udvalget for teknik og miljø fredag, og dernæst skal der udarbejdes en henvendelse til transportministeriet om sagen.