Tekst Hasse Jørgensen, mandag den 18. november 2024
Esbjerg byråd kom mandag aften et stykke bureaukrati til livs, idet byrådet vedtog, at ejendomsbidraget fremover kun skal betales en gang årligt mod hidtil to. Det betyder både en lettelse ved hushandler, og det betyder en lettelse for administrationen.
Formanden for klima- og miljøudvalget, Jørgen Ahlquist (S) redegjorde for sagen for byrådet, og der var ingen, der havde kommentarer til den ændring.
Sagen handler om, at den 1. januar 2024 overgik opkrævningen af grundskyld til Skat. Opkrævninger til renovation, rottebekæmpelse, skorstensfejning o. lign. der tidligere blev opkrævet sammen med grundskylden, opkræves nu som ”Ejendomsbidrag” af kommunerne.
Esbjerg Kommune opkræver pt. ejendomsbidrag i to rater den 1. januar og 1. juli. Det er gennem lovgivningen fastlagt, at alle årets bidrag skal opkræves hos den, der er tinglyst som ejer af en ejendom pr. 1. januar. Det betyder at hvis man sælger sin ejendom f.eks. pr. 1. februar, så skal man betale 2. rate af ejendomsbidraget, som opkræves 1. juli. Dette er ikke hensigtsmæssigt hverken for køber, sælger, ejendomsmæglere eller advokater da det besværliggør refusionsafregningen.
Ud over det giver det et ekstra træk på ressourcer i forvaltningen, idet sælger typisk vil anmode om at få tilsendt opkrævningen af juli raten før tid, hvilket kræver en manuel afregning.
Ved omlægning fra 2 til 1 rate bliver der en besparelse på produktion og forsendelse, idet det hele køres i én arbejdsgang.
Det gennemsnitlige beløb pr. ejendom udgør 3.500-4.000 kr. årligt.