Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, tirsdag den 8. december

Siden Ribe Bykernes Beboerforening den 28. oktober på et medlemsmøde kom med et nyt oplæg til en trafikstruktur i den indre by, har debatten glødet. Ikke mindst på de sociale medier.

Bykernens Beboerforening havde nedsat en arbejdsgruppe til at arbejde med trafikforholdene i den indre by, og ikke mindst forslaget om at lukke Dagmarsbroen i en prøveperiode på to måneder om sommeren, gav genlyd.

Forslaget blev da også omgående manet i jorden af formanden for byrådets udvalg for teknik og byggeri, Søren Heide Lambertsen (V), der ikke ville være med til en eventuel lukning af Dagmarsbroen i en forsøgsperiode, før man har haft et normalt trafikalt år i Ribe. Det år har man endnu ikke haft på grund af store gravearbejder ikke mindst i sydbyen, og fordi den automatiske henvisning til p-pladserne ikke har virket optimalt.

I 2018 blev Dagmarsbroen spærret for trafik, fordi den skulle repareres, og det gav et omfattende statistisk materiale, der også blev fremlagt på borgermødet den 28. oktober.

Bykernens Beboerforening har i et indlæg sendt til Ryk Ind Ribe redegjort for, hvad det er, beboerforeningen vil. Du kan læse indlægget nederst i artiklen.

Hvorfor nyt forsøg?

Vi har spurgt formanden for beboerforeningen, Lene Unnerup, hvorfor foreningen ønsker et nyt forsøg med en spærring af Dagmarsbroen, når der er masser af materiale fra lukningen i 2018.

– Beboerforeningens intentioner er at mindske trafikken i den indre by og ikke mindst for de tunge køretøjers vedkommende, siger Lene Unnerup, og hun fortsætter:

– Det, der var arbejdsgruppens udgangspunkt, var, at man kunne gå andre veje. Den gang, man spærrede Dagmarsbroen, var det af nødvendighed, fordi broen skulle repareres. Fokus den gang var reparationen og ikke, hvad der kom ud af det. Når vi ser på tallene, viser de, at centrum trafikalt blev aflastet, mens der andre steder blev mere trafik.

Lene Unnerup peger videre på, at det de lokale kan gøre er ikke at køre ind i byen.

– Ved en spærring af Dagmarsbroen må vi køre lidt af en omvej. Vi bliver udfordret på vores vaner, men vi er nødt til at kigge på, hvad vi kan gøre for at lempe trafikken i den indre by.

– Vi vil meget gerne diskutere det med folk, der gerne vil diskutere og som ikke blot læsser en stak lort i hovedet på folk.

Hvad gør i nu for at komme videre?

– Vi prøver at arbejde videre med sagen og få en dialog.

– Vi som beboerforening er ikke en samarbejdspartner med kommunen, men vi har sendt vores ønsker til kommunen med en kopi til lokalrådet. Fra kommunen har vi netop fået svaret, at de vil se på et normalt år trafikalt, før der sker noget.

Indlæg

Lene Unnerup skriver i indlægget: ”Trafikken i indre by er voldsom, ikke mindst i sommermånederne. Den er til belastning for såvel beboere, den gående og cyklende færdsel samt bygningerne. Især den tunge trafik er slem for de gamle huse.

– Ved debatter om emnet har der hidtil været to fløje: folk der ikke ønsker forandringer overhovedet, og folk der ønsker at lukke bykernen helt af.

– Arbejdsgruppen, som beboerforeningen nedsatte i foråret 2020, har arbejdet med at finde nogle andre løsninger, som kan mindske biltrafikken i den indre by, især om sommeren.

Vi foreslår

  • At man nedsætter en arbejdsgruppe med relevante parter (kommune, erhvervsliv, beboere) som i fællesskab skal belyse mulighederne for at minimere den tunge trafik i byen.
  • At arbejde med – som forsøg – at lukke Dagmarsgadebroen i sommerperioden for at se, hvad det betyder for trafikken i bykernen. Broen skal i sommerperioden fortsat være åben for gående og cyklister. Vi har også ideer til, hvordan man kan benytte hele området (Vedels Anlæg samt Krügers Anlæg) som én stor park. Lukningen af Dagmarsgadebroen ved reparationen i 2018 viste til manges overraskelse, at trafikken i bykernen blev formindsket, netop som vi og andre ønsker.
  • Bedre beskrivelse af parkerings- og trafikregler i bykernen på informationsportalerne.
  • Arbejde med parkeringsområderne, bl.a. udvidelsen af P Syd.
  • At man ophæver muligheden for gæsteparkeringslicens til B&B og hoteller. Der kan henvises til de store parkeringspladser., når gæsterne har sat kufferter af.
  • Skiltning, der i højere grad end nu sikrer, at man parkerer uden for bymidten.

Vi erkender, at man især med lukningen af Dagmarsgadebroen for biler i sommerperioden prikker til vores egne og andre bilisters vaner. Vi skal i den periode finde andre veje ind og ud af bykernen, eller lære at parkere vores bil lidt længere væk.

Der er tale om en omvej på få minutter i – efter forslaget – blot to måneder om sommeren. Et forsøg til at prøve løsninger af.

Oplægget kan læses i sin helhed på vores hjemmeside ribebykerne.com.

Hvis vi virkelig ønsker mindre trafikbelastning af bykernen, må der gøres noget, – ved vores vaner og med trafikken. Vi ser frem til detaljerede trafiktællinger i 2021, så vi og kommunen kan se, hvilken betydning, den elektroniske parkeringsanvisning har virket.

Vi ser frem til et samarbejde om løsninger”

Så vidt indlægget.