Tekst & Foto: Johnny Tauman
21. september 2018

Alle hverdage – fra kl. 07.15 til 17.11 kører den gule bybus mellem Banegården – over Tangekvarteret til det yderste af Nørremarken og retur med halvtimedrift.
RYK IND valgte at tage en tur med bybussen med afgang torsdag kl. 14:45.
Det blæste og regnede – og alligevel havde blot 8 valgt at bruge det offentlige transportmiddel – men til gengæld var alle selvhjulpne – udstyret med rejsekort, så chaufføren havde blot som opgave at manøvrere bussen.
Første forhindring på den stramme køreplan var stop ved bommene – og det er faktisk længe at holde 2 minutter, når hele køreturen er beregnet til 26 minutter.

Hård opbremsning af årvågen chauffør

På vej ud af Tangevej var det ved at gå galt, da bybussen skulle forbi cyklister, og en uopmærksom bilist fra Linde Allé først fik bremset med forenden af bilen alt for langt fremme.
Den årvågne buschauffør fik bremset hårdt og fik behændigt vognen bussen forhindringerne.
Næste nedbremsning var for et par unge mennesker, der trak en avisvogn i samme kørselsretning omkring Havedal.
Mens regnen stod ned, var der holdt ved Nipsvej – én skulle med og én sprang af.
Tiden blev hentet, da der ikke var nogen stop over hovedet på hele Seminarievej.

Ældre dame roser cykelstierne

RYK IND faldt i snak med en ældre dame, som bruger den kollektive mulighed, når vejret er dårligt – ellers foretrækker hun at cykle fra området ved Mosevej ad gode – og det blev fremhævet: gode – cykelstier.
Der stod rigtig mange og ventede på busser ved stoppestedet: Netto / Kvickly, men de fleste skulle med de blå busser – og kun en enkelt valgte bybussen.
Da bussen trillede forbi den gamle Amtsgård – ”Og her plejede den jo tidligere at køre helt frem til Amtsgården,” fortalte den ældre dame, – viste uret 15:02.
Allerede nu ville det være helt umuligt at nå tilbage til Banegården med minuttal 11, og det viste sig at blive endnu vanskeligere.

Chauffør med overskud

Efter at tre rejsende var stået af ved Rønnebærparken gik det hastigt videre af Mosevej, hvor den ældre dame skulle af ved Kirkens Korshær. Med blot 2 passagerer, hvoraf RYK IND var den ene, gik det så ned ad Nørremarksvej med tikkende sekundvisere (15:07) – for at dreje ind ad Skyttevej mod Margrethegården og Handelsskolen.
Chaufføren viste overskud – og vinkede andre trafikanter frem i trafikerede kryds.
Dagens højdespringer var 6 nye unge passagerer.
Falkevej er pt. lukket for kørende pga. vejarbejder.

Pibende lyd ved større venstresving

Det store venstresving i rundkørslen ved Obbekjærvej / Nørremarksvej viste, at bybussen trænger til service. En høj, irriterende, pibende lyd – som gentog sig ved hver eneste større krængning.
Efter en hurtig af- og pålæsning ved Ribe Fritidscenter, bevægede vi os så forbi Ansgarskolen og et laangt stop i lyskrydset Seminarievej / Rosen Allé betød, at klokken var blevet 15:16. Bybussen var heldig ved Banegråden og kunne i busterminalen lave en 360 graders vending kl. til en ny runde med afgang; 15:18.

Hvornår har chaufføren mon pause?

Hjulene på bussen kører rundt, rundt, rundt, rundt, rundt, rundt – men hvornår holder chaufføren pause? Der er afsat 4 minutter for hver tur, men hvad hjælper det, når de faktiske vilkår – som denne tilfældige torsdag – viser et merforbrug på 7 minutter? Og så var der jo kun maks 8 passagerer. Hvad hvis endnu flere ville bruge bussen – og nogle få så vælger at betale kontant frem for rejsekort.