Tekst og arkivfoto Hasse Jørgensen, mandag den 6. februar 2023

Efter en timelang debat i byrådet, blev samtlige hjul under Ribe Bybus punkteret, og det ligger fast, at bybussen i Ribe fra sommerkøreplanens ikrafttræden ikke kører længere, ligesom en række bybusruter i Esbjerg bliver kraftigt beskåret i aftentimerne.

Til gengæld skal det undersøges, om der i sommermånederne kan laves en form for turistkørsel mellem turistattraktionerne i Ribe.

Et flertal bestående af de borgerlige partier samt radikale vedtog det spareforslag, der var sendt fra udvalget for plan- og byudvikling til byrådet. Et ændringsforslag fra S og SF blev ved afstemningen kun bakket op af de to partier, og dermed blev spareforslaget vedtaget med stemmerne 19 for og 12 imod.

Den timelange debat i byrådssalen førte intet nyt med sig men opridsede de allerede kendte holdninger, der – skåret ind til benet – handler om ideologi kontra økonomiske realiteter.

Debat på vej til at gå i selvsving

Til sidst stoppede borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) debatten, der var på vej til at gå i selvsving, og gik til afstemning med bemærkningen om, at der ikke kunne tilføres debatten noget nyt. Ikke alene en ret men også en pligt, som borgmesteren har.

Formanden for plan- og byudviklingsudvalget, Henning Ravn (V) slog fast, at det handler om at minimere underskuddet på den kollektive trafik, og selv med de foreslåede besparelser, skal kommunen bruge 2,8 millioner kroner af de likvide midler for at få balance i tingene.

Dino Selimovic (C) gik ind for besparelserne, og det samme gjorde Sabrina Bech Røn (Ny Borgerlige), der ikke kunne finde råderum til en kollektiv trafik, som ingen bruger.

Kunne ikke forsvare tomme busser

Anders Rohr Jørgensen (V) undrede sig over, at man kan forsvare, at der kører tomme busser rundt. Hver tur koster 127 kroner per passager, og det ville være billigere at sende en taxa, fastslog han og fortsatte: – Vi har ikke behov for gode argumenter men for passagerer, der vil bruge bussen.

Hans Erik Møller (S) harcelerede over venstres synspunkt om, at når færre kører med kollektiv trafik, må man skære ned på den. Det harmonerer efter Socialdemokratiets synspunkter ikke med den grønne omstilling. Han mente i øvrigt, at høringen om forslaget var en skuehøring. Det var en lukket høring, gjorde han gældende.

Han spurgte desuden til, hvordan de borgerlige partier vil finansiere undersøgelsen af mulighederne for en sommerkørsel, når alene pengene er fjernet fra bybuskørslen.

Ikke meget er gjort for at forbedre tingene

Jørgen Boesen Andersen (SF) spurgte, hvad der var gjort for at forbedre den kollektive og fandt selv svaret: Ikke meget.

Mikkel Ammitzbøll (SF) fremsatte S og SF’s ændringsforslag.

Karen Sandrini (S) mente, at man fratog nogle borgeres bevægelsesfrihed.

Både Henning Ravn og Jakob Lose (V) efterlyste økonomiske realiteter og ansvarlighed fra rød blok.

Det blev naturligvis tilbagevist af Hans Erik Møller og Jørn Boesen Andersen.

Kan ikke anvise midlerne

Den radikale Anne Marie Geisler Andersen nævnte de store økonomiske problemer, kommunen har. – Vi ville gerne hjælpe den offentlige trafik, men vi kan ikke anvise midlerne til det, og vi kan ikke forsvare, at køre med så få passagerer.

Mikkel Ammitzbøll: – Der kan findes en million eller ti, hvis det er det, der skal til. De, der bruger bybussen, er kommunens svageste. Det er dem, vi sparer på.

Jesper Frost Rasmussen: – Det handler i høje grad om økonomi, og det rammer hele vejen rundt. Vi kender ikke de økonomiske forudsætninger i fremtiden.

Fakta

De faktiske tal viser, at det er meget få passagerer, der bruger Ribe Bybus. Ribe bybus har halvtimesdrift på hverdage med 20 daglige afgange mellem kl. 7.15 og 17.11 og 7 afgange på en lørdag. På skoledage er der i gennemsnit 7,7 passagerer på den travleste morgentur, mens passagertallet resten af dagen ligger mellem 0,8 og 4 i gennemsnit pr. afgang. I ferier og lørdage er passagertallet i gennemsnit 0,1 til 0,8 pr. afgang.

I spareforslaget er der indkalkuleret, at en omlægning af en anden busrute vil dække skoleelevernes behov.

En lukning af Ribe Bybus vil give en besparelse på 1,57 millioner kroner årligt.