Tekst og fotos Hasse Jørgensen, mandag den 22. marts

Blandt tre folketingsmedlemmer og en borgmester er der bred enighed med bestyrelsen i Lokalråd Ribe Midt om, at der skal gøres noget ved trafikforholdene på hovedvej 11, hvor Bjerrumvej løber ud i hovedvejen, og den bløde trafik fra Holmevej krydser A11.

Enigheden var tydelig på et møde mandag eftermiddag, hvor politikere og lokalrådsmedlemmer havde sat hinanden stævne på åstedet.

Fra politisk hold deltog Anders Kronborg (S), Troels Ravn (S) og Hans Chr. Schmidt (V) mens Jesper Frost Rasmussen deltog fra kommunen og Niels Frederiksen samt Willi Weber repræsenterede lokalrådet. Peter Laursen deltog som lodsejer.

Blandt mødedeltagerne var der skuffelse over, at projektet ikke var kommet med i det sidste trafikforlig, og det blev netop understreget, at projektet var helt færdigt og klar til godkendelse.

Både Anders Kronborg, Troels Ravn og Hans Chr. Schmidt var enige i, at de vil gøre, hvad de kan på Christiansborg for at fremme projektet, og Hans Chr. Schmidt opfordrede lokalrådet til igen at henvende sig til samtlige politiske ordførere på området for at gøre opmærksom på sagen.

Troels Ravn: – Vi skal holde dampen oppe nu, for der kommer snart en bevilling på 150 millioner kroner til infrastruktur, og dertil kommer der en pulje, hvor stat og kommune går ind og deler udgifterne 50-50. Begge steder er der gode chancer for at få dette projekt med.

Troels Ravn slog samtidig fast, at der ikke må gå to år mere, før der sker noget. Hermed hentydede han til, at politikerne for to år siden var ude og kigge på sagen.

Fra politisk side blev det også understreget, at det er meget vigtigt, at man lokalt er enige om, hvilket projekt, men ønsker, og det blev fra de lokale deltageres side understreget, at der er enighed om, at en lysreguleret krydsning er det, man ønsker.

Peter Laursen: – Vi har været projekterne i gennem, og en tunnel skal deles ud i fredet område og dels meget langt ned. Vi er enige om, at en lysregulering er den bedste løsning.

Niels Frederiksen pegede på, at en tunnel er anslået til at koste 32 millioner kroner, mens en lysregulering kan laves for godt 7 millioner kroner. En lysregulering betyder i øvrigt også nye svingbaner, og dermed bliver alle trafikanter tilgodeset.

Efter mødet var formanden for lokalrådet, Niels Frederiksen, særdeles godt tilfreds med udfaldet: – Det var positivt og meget konstruktivt.

Politikerne fik igen set, hvor meget tung trafik, der passerer stedet.