Tekst og foto Hasse Jørgensen, torsdag den 29. nov.
Ved at overgå til fjernbetjent borgerservice i Ribe og Bramming vil åbningstiden i borgerservice i de to byer kunne udvides til at omfatte ugens fem hverdage mod nu kun to hvert sted. Samtidig vil tidsrummet kunne udvides til fra klokken 10 til 15 ugens første tre dage, torsdage vil der være åbent fra klokken 10 til 17, og fredag fra klokken 10-12.
Med denne åbningstid vil der være betjening i Ribe og Bramming i samme omfang, som der er i Esbjerg.
Det fremgår af et notat sendt fra kommunen til Lokalråd Ribe Midt.
Af notatet fremgår også, at den fjernbetjente betjening er et led i en besparelse, som administrationen er pålagt af politikerne, og i notatet hedder det videre, at den fjernbetjente borgerservice på sigt vil kunne være med til at bevare denne service i Ribe og Bramming
I notatet opereres der med, at der skal være to personer, der er dedikerede til borgerservice i Ribe og Bramming i åbningstiden. Ved at udvide åbningstiden regner man med, at ekspeditionerne vil blive mere spredte, og man regner med, at det vil nedsætte ventetiden.
Den fjernbetjente borgerservice går ud på, at borgeren kommer ind i lokalet, trækker et nummer. Når det nummer vises på en skærm, går borgeren ind i en anvist boks, hvor en medarbejder, der sidder i Esbjerg, melder sig på en skærm og er parat til at hjælpe.
Ordningen tænkes gennemført som et forsøg i 2019, hvor der ved siden af den elektroniske betjening også vil være en manuel betjening. Når forsøget er omme, skal det evalueres, og det skal afgøres politisk, om det skal være permanent.
Fakta
I Ribe er der betjent 10.364 personer i borgerservice i perioden fra den 9. oktober 2017 til den 8.oktober 2018. Det giver et gennemsnit per uge på 207 og 21 per time, der er åben.
Over halvdelen af henvendelser handler om kørekort og pas. 2432 henvendelser eller 23,47 procent af alle henvendelser drejede sig om fornyelse af pas, 2141 henvendelser eller 20,66 procent af alle henvendelser drejede sig om fornyelse af kørekort, mens 1797 eller 17,34 procent drejede sig om afhentning af kørekort/pas. De øvrige henvendelser drejede sig om hjælp til selvbetjening med 635 eller 6,13 procent af alle henvendelser, mens hjælp med post, boligstøtte, kontanthjælp, p-licenser, vielser, pension, nemID, folkeregister, sygesikring, ind- og udbetaling, beboerindskudslån, fritagelse af digital post, fører kort og brevstemmer dækker det resterende antal henvendelser.