Tekst & Foto: Johnny Tauman
29. oktober 2021

Flere rejsende har spurgt ind til en oplevet ændring af praksis med nedlukning af bomanlæg ved Ribe Banegård, når tog ankommer fra syd – og bilister forstår ikke altid, hvorfor bomanlæggene på Seminarievej og Tangevej aktiveres, inden toget kan ses efter afgang fra Ribe Nørremark Station.
Arrivas Communication Manager  Martin Gunnar Thenning Michelsen har sendt følgende forklaringer:

Tog fra syd

Når togene kommer sydfra ind på Ribe Station, så lukkes bomanlægget ikke længere. Det sker først ved afgang mod Ribe Nørremark. Er det en ændring, som Arriva har ønsket – eller er det Banedanmark område?

– Os bekendt er der ingen ændring if. til lukning af bomanlæg ved Ribe (overkørsel nr. 39, 38, 37a, 37 og 35) for tog der skal standse i Ribe for at optage/afsætte passagerer, fortæller Martin Gunnar.
Anderledes kan det være, såfremt der er gennemkørende tog som fx godstog.
Han siger om selve processen: – Hvornår nævnte overkørsler tænder (lukker), er styret af den signalgivning Banedanmark giver togene og for Arrivas passagerførende tog sydfra ind i Ribe gives i første omgang, indtil passagerudvekslingen har fundet sted; kun signal til indkørsel. Det betyder derfor, at de efterfølgende overkørsler ikke tænder før, der stilles signal til udkørsel. I øvrigt er Ribe station i nordenden inddelt i blokafsnit netop for alle overkørsler ikke tænder på én gang, men efterhånden (dette i begge køreretninger i nordenden).

Tog fra nord

Modsat, så lukkes bomanlæg på både Obbekærvej, Nørremarksvej, Seminarievej (pt uden trafik) og Tangevej, inden afgang fra stationen på Ribe Nørremark. Det giver lang ventetid, men måske nødvendigt af hensyn til sikkerheden?

– Ved indkørsel til Ribe nordfra tænder overkørslerne efterhånden begyndende, når Arrivas tog holder og udveksler passagerer ved Ribe Nørremark og er som tidl. nævnt delt op i blokafsnit alene for ,at ikke alle overkørsler tænder på én gang, forklarer Arrivas Communication Manager  Martin Gunnar Thenning Michelsen.