Tekst, Foto & Grafik: Johnny Tauman
22. september 2018

Et aspekt, som ikke har været nævnt i forbindelse med Vejprojektet på Plantagevej, er SIKKERHEDEN for de børn, som bor langs den trafikerede hovedvej.
RYK IND har besøgt Lynge Bai Nielsen og Tamara Campus, der bor i nummer 42 sammen med deres fireårige datter Maja.

Glæder sig til Stillevej

Familien har boet mange år på adressen og glæder sig til dels en Stillevej dels den 3 meter høje støjskærm af glas, som betyder, at deres datter bliver skærmet fra den massive trafik. I dag ved Maja, at hun SKAL stoppe op ved cykelstien – kun få meter fra bilerne, som ofte i lange rækker drøner forbi – men børn kan også være impulsive og glemme!
Lynge fortæller, at de 11 husejere er tilfredse med at blive hørt i forhold til det første udspil – og han håber samtidig, at der bliver bliver forbud mod overhaling forbudt for lastbiler. “Et scenarie med 4 lastbiler ved siden af hinanden i TOMGANG ved jernbaneoverkørslen giver  mig myrekryb,” siger Lynge, der også tænker med miljøet.

Tamara elsker skoven

Tamara, der elsker skoven, som hun tidligere ofte besøgte med børn i den private pasningsordning, ærgrer sig over de store træer, som skal fælles, men ser muligheder i at krydse hovedvejen – enten ved jernbaneoverskæringen, når bommene er nede for tog – eller ved trafikreguleringen for fodgængere ved Skovgrillen.

Trafikreguleringer reducerer væddeløb

Lynge glæder sig til at kunne køre ud fra familiens grund uden at skulle frygte sammenstød med hurtige knallerter: “Jeg håber, at vi kan få en Stillevej med højeste hastighed på 20-30 km/t. Ligeledes vil jeg heller ikke længere have bagfrakommende tæt på bagskærmen, når jeg bremser ned på hovedvejen for at køre ind på vores grund.”

Familien er tilfredse med, at der er hastighedsregulerende forhold på Plantagevej og Trojelsvej, så der ikke bliver mulighed for at bruge den brede vej til væddeløbskørsel som Striben.

Har altid haft tog i baghaven

Lynge og Tamara tror på, at arbejdet med vejudvidelsen på ingen måde når samme støjmæssige højder, som da BaneDanmark om natten støvsugede skærver med kæmpe støvsugere i fuld projektørlys – eller da alle godstog til Tyskland i en periode kørte forbi i baghaven pga sporarbejde på strækningen mellem Lunderskov og Padborg.
Mens vi sad og snakkede, skulle to tog være kørt forbi – uden at RYK INDs medarbejder registrerede det. Lynge forklarede, at så længe togene skal holde ved Ribe Nørremark Station, så ”glider” de forbi baghaven med en fart på blot 20-25 km i timen.

Generelt ro hos husejerne

Afslutningsvis fortæller Lynge, at støjskærme af glas skulle være lette at vedligeholde: “det må på ingen måder blive en graffitivæg!”

Mens der generelt er ro på handel med ejendomme Plantagevej, så er der dog kommet til salg skilt på nummer 44, som får eksproprieret en del af grunden til vendeplads på Stillevejen – eller hvad den nu får af betegnelse.

Se endvidere tegninger med de to store kryds: Trojelsvej / Nørremarksvej / Industrivej og Farupvej / Plantagevej / Obbekjærvej (sidstnævnte med 6 spor).

Endnu kender ingen Stillevejens betingelser

PS! Bliver der tale om en ”PRIVAT- fællesvej” mellem en lodret gennemsigtig støjskærm (3 meter høj) med en bredde på 4,5 m og beboernes forhaver, så skal der udarbejdes en klar aftale om vedligeholdelse. Vejen skal jo tillige anvendes af cyklister, som er ”statens” udgift. “Det må vi få på plads, når vejen er færdig og støjskærmen er på plads,” siger Lynge som slut bemærkning.