Månedens kunstværk, juni: Heinrich Dohm, Ribe Amtsraad under Stiftamtmand Stemanns Forsæde, 1915. Ribe Kunstmuseum. Tekst og foto Ribe Kunstmuseum. Onsdag den 15. juni 2022

Ribe Kunstmuseums samling af kunstværker spænder bredt. Oftest skriver vi om de værker, der er udført af internationalt anerkendte malere – og om dem, der har betydning for hele den danske kunsthistorie.

Men en del af Ribe Samlingen udgøres af billeder, der fortæller om personer, begivenheder eller helt specifikke steder fra museets nærområde. Sådan et billede er Heinrich Dohms Ribe Amtsraad under Stiftamtmand Stemanns Forsæde – et stort maleri, som fylder hele 175 x 269 cm – der i øjeblikket kan opleves i museets underetage som en del af udstillingen Hvis portrættet var en scene.

At finde den helt rigtige opstilling

Ribe Amtsråd blev i perioden 1899-1921 styret af Stiftamtmand Kammerherre Gustav Stemann (1845-1929), der udover at være leder af rådet også var bestyrelsesformand for Ribe Stiftsmuseum. Før sit hverv i Ribe Amt, var Stemann borgmester i Randers (1885-1899). Sammen med Ludvig Schrøder stiftede han i 1902 det første historiske amtssamfund (for Ribe amt), var dets formand 1902–22, og skrev i den sammenhæng flere artikler om Ribes historie. D.15.9. 1915 fyldte Stemann 70 år, og det er højst sandsynligt i den sammenhæng, at maleriet er blevet udført. Selvom alle medlemmer af amtsrådet er repræsenteret på billedet, er der ingen tvivl om, hvem midtpunktet er. Stemann sidder i centrum af salen, og Læge I. C. Jensen og Vejinspektør Höyer har endda trukket deres stole tilbage for at give Dohm frit udsyn. I Ribe Stiftstidende kan man d. 27.11.1914 læse, at der efter Dohms anvisninger var rykket rundt på møbler i amtsrådssalen, så den bedst mulige komposition kunne opnås, og at han påbegyndte sit arbejde, mens medlemmerne holdt møde.

Et betragteligt afslag

Efter at billedet var færdiggjort, skrev kunstneren til museet. Før han gik i gang med maleriet, havde han nævnt til Stemann, at 3000 kr. ville være en passende pris, men d.29.12.1915 tilbød han det til en lavere pris, hvis det så betød, at det kunne komme til at indgå i museets samling – og så startede forhandlingerne. Dohm nævnte i brevet, at han gerne ville give et afslag på 700 kr., men det endte med, at museet i februar 1916 købte billedet for halvdelen af den førstnævnte pris: 1500 kr.

Religiøse billeder og friluftsmaleri på Fanø

Heinrich Dohm (1875-1940) var uddannet på Kunstakademiet med bl.a. kunstneren Otto Bache som underviser. Dohm malede primært portrætter og landskaber, men har også udført bl.a. Den store hvide flok, der kan opleves i Holmens Kirkegårds kapel samt Christian X rider over Grænsen 1920 efter Genforeningen i Fredensborgsalen på Christiansborg. I begyndelsen af 1920’erne købte Dohm husene Øster Land 5 – hvor han indrettede atelier – og Digevej 31 i Sønderho, og hver sommer indtil 1940 tilbragte han længere perioder på Fanø, hvor han malede i det fri.