Tekst & Collage: Johnny Tauman
21. juni 2021
Esbjerg Kommune, Vejdirektoratet og Politiet bør sætte sig sammen og hurtigt få en løsning på cykelstien langs Trojelsvej fra krydset Industrivej / Nørremarksvej til Trojels Knæ. Hver der spilles der hasard med cyklisternes helbred, da man ganske uforståeligt ikke har fået koblet den dobbeltrettede cykelsti fra Gredstedbro sammen med den nye cykelsti bag støjvæggen langs Trojelsvej og Plantagevej.
Der ikke ikke logisk, at cyklister fra nord skal krydse den trafikkerede hovedvej ved Blomsterstedet for efter blot nogle få hundrede meter igen skal krydse tilbage.
Derfor kører cyklister “naturligt”, men ulovligt på østsiden forbi tankstationerne, selvom der ikke er tale om en dobbeltrettet cykelsti.
Borger beskriver forholdene
Mogens Schmidt Hansen, Sneppevænget skriver om den problematiske cykelsti. – Det drejer sig om strækningen mellem krydset ved Nørremarksvej/Industrivej og op til svinget ved Blomsterstedet. . Cykelstien er helt fra Gredstedbro og til svinget ved Blomsterstedet dobbeltrettet på den østlige side af A11 – og det samme er cykelstien bag støjvæggen og videre ind til byen. Men et par hundrede meter mellem de to steder er den ikke dobbeltrettet. Det er et stort problem. Det kan det blive sikkerhedsmæssigt og juridisk ved uheld.
INGEN kører korrekt
– Der er ingen og jeg mener INGEN cyklister, der kommer nordfra på den dobbeltrettede cykelsti, der står af cyklen i svinget ved Blomsterstedet og bevæger sig over på den vestlige ( og korrekte ) side af A11. De skal ellers køre på denne side af A11 frem til lyskrydset hvor de så igen skal krydse tilbage på østsiden af A11 til den nye dobbeltrettede cykelsti ind til byen, fortæller Mogens, der har flere pointer.
Hvem krydser en firesporet vej?
Cyklister, der kommer inde fra boligkvarteret og når frem til til A11 – enten via udgangen ved Gl Vinkelvej eller via sti bag de to benzinstationer, følger heller ikke reglerne. – Når disse cyklister skal ind i byen, begiver de sig ikke i kast med først at passere en trafikeret – nu firesporet vej – for at komme over på den ( rigtige) vestlige side af A11, før de cykler hen til lyskrydset ved Industrivej, viser trafikkulturen på stedet. – Nej de cykler ind mod byen i den østlige (og forkerte) side af vejen.
Ingen hjælp fra trafiklyset
Men bedre bliver det ikke, når de kommer frem til lyskrydset: – Der er intet trafiklys, der angiver noget for dem på denne (forkerte) side af cykelstien, fortæller Mogens Schmidt Hansen – og fortsætter: – De står med en fuldstændig uafklaret situation. Man må selvfølgelig stå af cyklen og trække over i fodgænger overgangen. Men gør folk det ?????
Her er der grobund for frustration og potentielle uheld med cyklister.
Trafiksignalerne – endnu en gang
RYK IND RIBE har sendt adskillige borgerhenvendelser til Vejdirektoratet vedr. den sorte plet, men også den manglende logik i signalerne ved krydset Farupvej / Obbekjærvej og Industrivej / Nørremarksvej. Vi prøver endnu en gang med Mogens Schmidt Hansens konstruktive research og dokumentation.