Ældre mænd bygger stadig på jernbanen: “Processen er det vigtigste for os!”

Hjem/Artikler, Nyheder/Ældre mænd bygger stadig på jernbanen: “Processen er det vigtigste for os!”

Annonce

Project Description

Tekst & Foto Johnny Tauman
13. august 2019

Claus, Anders og Jens er nørder – i hvert fald passer deres hobby på beskrivelsen:
”Nørd er et slangudtryk for en person med en stor interesse for et enkelt eller flere emner.
Typisk er der tale om interesseområder, der af mange anses for “noget underligt noget”.
Ofte bliver f.eks. arkitekter, designere, ingeniører og håndværkere som omsætter viden til noget praktisk og alment brugbart ikke betegnet som nørder, mens den typiske nørd bruger en masse tid på ting som “ikke-nørder” har svært ved at se meningen med.
Nørden prioriterer ofte det generelt sociale væsentligt lavere end samvær med andre nørder med tilsvarende interesser.

Claus Riber er en unik modelbygger – elsker at være i gang med en nyt projekt

Ældste “nørd” bliver snart 89

At bygge en tro kopi af Ribe Banegård og rangerområdet mm i størrelses forholdet 1:87 er helt vildt, når alt bliver skabt ned i den mindste detalje.
Hvem havde troet, at Ribes Historiske Model Jernbane Selskab ville fortsætte med at bygge på projektet under Sundhedscentret i så mange år – faktisk startede seks mænd helt tilbage 1991 – og i dag er den ældste – tidligere arkitekt – Claus Riber på vej mod sin 89 års fødselsdag i oktober.

5000 håndlavede sveller

5000 håndlavede sveller

”Det er processen og det historiske, som interesserer os,” fortæller Claus Riber til RYK IND RIBE – og derfor sker det også, at besøgende – efter en uhyre interessant gennemgang af bygningernes historie og de 5000 håndlavede sveller – må gå hjem med spørgsmålet hængende i luften: ”Jamen kan togene slet ikke køre.” Og hertil er svaret: ”Jo, det kan de naturligvis.”

Hele anlægget med Ribes jernbanehistorie

Hvad er fremtidsudsigten?

Når læseren ser den nedenstående fotoserie, så er det naturligt at spørge sig selv: ”Hvad skal der egentlig ske med det store projekt, når gruppen ikke længere lever?” Er det virkelig sådan, at projektet har været unikt, men må se en uvis fremtid i møde? Processen frem for produktet?
Vibe-film har netop optaget 15 timers råfilm, som skal munde ud i 3 små film på hver 20-30 minutter.

Så kom en sidespor

Anders Lehnsted og Claus Riber bygger modellerne – men Jens Bruun-Petersen elsker at kikke i vognbøger.

Jens Bruun-Petersen nyder at studere bla. køreplaner

Da interessen i gruppen også kom til privatbanen ved Bogense, hvad var så mere naturligt end at lave et sidespor ned forbi arbejdspladserne.

Der er masser af litteratur og originale tegninger – og så kom sporet til Bogense privatbane

”Vi leger, når døren er låst”, fortæller Claus Riber – inden gæsterne fra Beboerforeningen Holme-/Møllevej kikker forbi.

Ander Lehnsted er en levende fortæller.

Levende og dygtig fortæller

Anders Lehnsted fortæller på levende vis med historisk korrekthed om bygningerne fra 1928. De bygger i blot husene, men udstyrer dem også med originale møbler etc.

Ledvogterhuset ved Seminarievej – i baggrunden ses Remisen

Alle detaljer er med – og det tager tid at skabe

Om ledvogterhuset på Seminarievej fortæller han, at her boede en ansat og hustru – mens der til Remisen – som nu snart åbner som bryggeri – blev knyttet historien om Vindmøllen, som pumpede vand fra åen.

Remisen med vindmølle

Pakhuset = “Varehuset”

Pakhuset, som i dag rummer Mission Afrika, bar betegnelsen ”Varehuset” – og godsmesteren boede i lejligheden i den ene ende med forsænkede vinduespartier, så åbne vinduer ikke blev ”kørt af” ved rangering. I lejligheden findes der spise- og sofabord samt kommode.

“Varehuset” med lejlighed

“Klædeskabet” var kælenavnet på rangermaskinen

Holdet har desuden bygget en tro kopi af ”Klædeskabet” – en rangermaskine.

Jernbanebroens historie

Den nuværende jernbanebro blev opført i 1942-43.

Til sidst fortalte Anders om jernbanebroen og signalet samt koblingen med ”Tønderbanen” ved Hviding Station.
”Den oprindelig bro er fra 1887, men i 1942-43 skiftede tyskerne denne bro ud med den nuværende med strømpille i midten. Og bemærk, det var ingen grøde i åen – heller ikke i vores”, sagde den lune fortæller.

Selve sporet tog 2½ år at bygge – “nørderi” eller passioneret hobby – bedøm selv.

Appendix

Yderligere foto fra beboerforeningens besøg:

Signal mod syd

Tog i tro kopi med alle detaljer

Damplokomotiv med mange vogne

Gæsterne lytter til den levende fortæller

 

Annonce