Dato: 04. september 2024
Foto: Peter Lindgaard
Tekst: Peter Lindgaard

Den østrigske komponist Anton Bruckner blev født den 4. september 1824. Onsdag blev komponistens 200 års fødselsdag behørigt fejret i en næsten fyldt Sct. Catharinæ Kirke. Fødselsdagsfesten var programsat som en slags opvarmning til de kommende dages Rued Langgaard festival. På programmet venter der et orgie af lovende begivenheder. Tilrettelæggerne har gjort sig stor umage med koncerter i alle former samt spændende events, trakteret af mange kendte og erfarne skuespillere, oplæsere, musikere, kor og dirigenter.

Anton Bruckner er sammen med Rued Langgaard og Benna Moe i år valgt som de røde tråde, der musikalsk vil præge de fleste af festivalens indslag. Rued Langgaard var i begyndelsen af 1900-tallet inspireret af Bruckners moderne værker, og flere fællesnævnere dukkede tydeligt op under koncerten onsdag aften. Dels gennem kirkeorgel musikken, men også i form af improvisationer – en lidenskab begge komponister tog sig kærligt af. Onsdag improviserede organisten Philip Schmidt-Madsen sig behændigt og levende igennem en række dejlige variationer over en af Langgaards mest kendte salmer ”Den store mester kommer.” Schmidt-Madsen er til daglig organist ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro i København. Udover sit arbejde ved kirken har han gennem tiden ambitiøst deltaget i spændende samarbejder med nogle af verdens største indenfor orgelmusikken.

Philip Schmidt-Madsens overlegne indlevelse og dynamiske overskud blev tydeligt demonstreret under fødselsdagskoncerten. De smukke improvisationer var forundringsskabende – som en tryllestav, der konstant leger med lytternes forestillinger, forventninger og musikkens grundregler.

Aftenens hovedværk var fremførelsen af Anton Bruckners monumentale værk Symfoni nr. 4. Et værk han brugte 15 år på at gøre færdigt, og et værk, der ved denne begivenhed fungerede som en tydelig markør af, hvad det var for en tid Bruckner var gjort af samt hvilke idéer han og andre komponister på den tid arbejdede med (f.eks. Franz Liszt). Musikken er tydeligvis inspireret af Wagner, og man mærker, at vi er på vej væk fra romantikken. Farvel til Mozart og Beethoven – ude i det fjerne hører man små brudstykker af de nye toner blandt andet kendt fra Gustav Mahlers symfonier. Bruckners 4. symfoni blev fremført med majestætisk skønhed og elegance. Aftenens publikum fik sig virkelig en smag på, hvad det vil sige, når musikken slipper konformiteterne, alt det jordnære og lukker op for himlen og universet. En værdig og fornem koncertgave til minde om dagens store fødselar. Mere Bruckner tak!