Tekst & Foto Johnny Tauman
14. juni 2019
Klokken nærmer sig 16, da en maskine – en Manitou – kører frem og bliver klargjort til at skubbe broen videre ud over Ribe Vesterå. Området summer af spænding – nu skal resultatet af dagens mange samlinger og konstruktionen af flere sektioner stå sin prøve!
Sidste tjek på aftaler
Intet er overladt til tilfældighederne – og der tjekkes lige en ekstra gang!

De sidste aftaler skal på plads
Kl. 15:57 mødes en gruppe ved Manitou´en – hjelmfarver præciserer rangordenen. De sidste aftaler kommer på plads – og i løbet af de næste minutter er alle soldater i teamet og lederne på deres positioner. Ved hver bærende enhed står en person, som skal kontrollere, at skubbet bliver så præcist som muligt – og at broen ikke vrider.

Kasper tager kontakt
Og så går det stærkt!
Chefen for brobygningerne seniorsergent Kasper Aggerholm står med sin hvide hjelm midt for broen, mens næstkommanderende med rød hjelm står længst ude ved åen, hvor næbbet allerede hænger ud over. Der er lagt køreelementer på som modvægt – og et gult skilt markerer balancepunktet.

Gør broen fri

Spyd er fjernet
“Broen fri – skub broen – lås broen”Kl. 15:59 lyder den første høje kommando fra Kasper!
”Gør broen fri” – og synkront fjernes der spyd på begge sider, hvor soldater med grønne hjelme har helt specifikke opgaver.
Inden for samme minut lyder: ”Skub broen” – og næsten lydløst bevæger de tunge sektioner sig ud over vandet.
Der arbejdes med tegn – alle er dybt koncentrerede.
Kl. 16:00 lyder det så højt: ”Lås broen” – og spyddene kan sættes på plads.

Lås broen
Nu kontrolleres alle afstande en ekstra gang – retningen er præcis inden for millimeter. Alle indtager igen deres positioner. Og proceduren gentager sig.
Sådan foregår det de næste minutter godt 10 minutter– ansigterne viser med tydelighed alvoren i denne del af processen.

Mærket med broen balancepunkt
Aktionen lykkedes
Kl. 16:11 kan Kasper give sin sidste melding: ”Lås broen” – og herefter holder teamet en velfortjent kaffepause sammen med besøgende fra Vejdirektoratet.
Fredag skal de næste sektioner bygges – og næbbet forventes at komme i land på sydsiden sidst på eftermiddagen.