Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto, onsdag den 19. april 2023

De senere år er turismen i Danmark buldret frem. Både danske og udenlandske gæster har fået øjnene op for ferie i Danmark, hvilket blandt andet kan ses på den ene overnatningsrekord efter den anden.

Med øget turisme stiger presset på og kravene til både destinationsselskaber, det lokale turismeerhverv, der servicerer gæsterne, og lokalområdernes faciliteter.

Det er Destination Sjælland, Destination Nordvestkysten og Destination Vadehavskysten klar over. Derfor er trekløveret gået sammen om projektet ’Power to eXperience’ med en samlet økonomi på 12 millioner kroner – hvoraf seks millioner kroner er finansieret af de tre selskaber bag projektet i samarbejde med Dansk Kyst og Naturturisme.

– Selv om vi er tre ret forskellige destinationer, så er udfordringerne alligevel ganske ens. Derfor giver det god mening, at vi går sammen om projektet, så vi kan sparre med og lære af hinandens erfaringer undervejs, forklarer Morten Jensen, direktør i Destination Sjælland.

Service og sæsonforlængelse

’Power to eXperience’ står på to ben.

Det ene fokuserer på at styrke de gode gæsteoplevelser, som sikrer meromsætning, gæsteloyalitet og genbesøg, mens det andet handler om at forlænge de klassiske sæsoner gennem udvikling af stedbundne oplevelser. Målet er, at de to fokusområder sammen kan skabe en turisme, som man kan leve af og leve med i destinationerne, og dermed undgår overturisme.

– For os handler turismeudvikling om at skabe den gode gæsteoplevelse, så kan turisme blive en endnu stærkere katalysator for den lokale samfundsudvikling, fastslår Hans Peter Folmann, direktør i Destination Vadehavskysten.

Projektet er i fuld gang og mange spændende aktiviteter er allerede under udvikling.

– Vi videreudvikler blandt andet vores Surf and Work Camps og kommer også til at styrke eventet Hook & Cook, mens Destination Sjælland fokuserer på efterårsferien og udvikling af nye og eksisterende events udenfor højsæsonen. På Vadehavskysten arbejder de blandt andet med gæsteservice og oplevelsespakker, forklarer Peter Krusborg Pedersen, direktør i Destination Nordvestkysten.

Forankret lokalt

Selv om det er tre destinationsselskaber, der står i spidsen for ’Power to eXperience’, så bliver det lokale turismeerhverv, turistforeninger og handelsstandsforeninger hjørnesten i den toårige projektperiode.

– Vi er klar over, at vi hver for sig kan noget, men at vi sammen kan det hele. Derfor er det vigtigt med den lokale opbakning og samarbejde, hvis vi skal lykkes med at flytte destinationerne og erhvervet markant, fastslår Morten Jensen fra Destination Sjælland.

Power to eXperience’ udspringer af et samarbejde mellem Destination Sjælland, Destination Nordvestkysten og Destination Vadehavet, der tæller 11 kommuner – Holbæk, Kalundborg, Slagelse, Sorø, Esbjerg, Fanø, Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro. Ligesom Dansk Kyst- og Naturturisme er partner, og projektet har fået bevilget seks millioner kroner i tilskud fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.