Tekst & Foto Johnny Tauman
4. december 2019
Det er faktisk vigtigt, at man ikke blander pærer, æbler og bananer sammen, når man laver en underskriftsindsamling. Derfor har RYK IND RIBE haft kontakt med Vejdirektoratet for at få belyst økonomien omkring den bevægelige bro på rute 11 over Ribe Vesterå – i daglig tale kaldet ”klapbroen”, selv om det lige så godt kan blive to plader, der forskydes. Vi har fremsendt det udsnit, som Klaus Sandfeld har bragt på sin Facebook-gruppe: ”Totaludgift” – og anmodet om vurdering af de to priser: 55 millioner og 87 millioner.
Projektcontrollerens oversigt
Vejdirektoratets projektcontroller Thomas Wiberg Hald fra Anlægsdivisionen – Større Anlæg – skriver nedenstående til belysning af økonomien. RYK IND RIBE har valgt at bringe hele teksten, der har et forholdsvis højt LIX-tal.
I aktstykke nr. 24 af 23. nov. 2016 for ’udbygning af rute 11 gennem Ribe’ er der angivet en pris på 87 mio.kr. (2016-priser) for opførelse af klapbroen.
Baggrunden for prisen på 87 mio.kr i aktstykket på klapbroen er baseret på Vejdirektoratets budgetteringsparadigme – Ny Anlægs Budgettering (NAB).
Ny anlægsbudgettering
Det betyder, at der i overslaget på 87 mio.kr. i aktstykket for klapbroen er inkluderet fysikomkostninger, omkostninger til mængdeusikkerhed, omkostninger til arealerhvervelse, omkostninger til Projektering, Tilsyn og Administration (PTA) samt generelle reserver på 30 % (Korrektionstillæg K2A og K2B) af anlægsoverslaget.
De overordnede poster i anlægsoverslaget for klapbroen udgør (2015-priser) (Forskellen mellem overslaget i aktstykket og nedenstående er indeksering):
Beskrivelse af NAB-paradigmet kan findes her:
https://www.trm.dk/ministeriet/ministeriet-artikler/ny-anlaegsbudgettering/
Vejdirektoratets udmelding
Medio 2019 har Vejdirektoratet udmeldt, at klapbroen forventes at koste 55 mio.kr. (2019-priser). Her er der tale om rene entrepriseomkostninger. Herved skal forstås, at det er eksklusivt mængdetillæg, arealerhvervelse, PTA og korrektionstillæggene.
Priser kan ikke sammenlignes
De to priser kan derfor ikke sammenlignes, da aktstykke-overslaget indeholder samtlige udgifter ved udførsel af klapbroen (87 mio.kr. i 2016-priser), mens det kun er de rene entrepriseomkostninger (55 mio.kr. i 2019-priser), der er udmeldt medio 2019.
Endvidere er projektet blev detailprojekteret i årene siden 2016, hvilket betyder, at projektet er optimeret og tilpasset (f.eks. interimsvej er udført i selvstændig entreprise, hvorimod det indgår i aktstykke-overslaget), og derfor ikke indeholder præcis den samme fysik som i 2016.