Tekst & Foto Johnny Tauman
10. november 2019
Hvem husker ikke de flotte fortællinger om det nye skib, som Nationalpark Vadehavet fik bygget tilbage i 2015/16 – og blev døbt ”Vadehavet”. Der var mange planer – skibet skulle sejle med turister og skoleelever – og var netop konstrueret således, at det kunne sejle ud ved højvande og kaste anker – og lade sig stille og roligt placere på havbunden.
Hvordan går det så?
Hvordan er det så gået – og hvilke udfordringer bøvler man med? For at få svar på disse spørgsmål har RYK IND RIBE rettet henvendelse til Nationalpark Vadehavet, hvor Alette Houman Dyhrfjeld har været en stor hjælp.
22 sejlader i 2019
I 2019 har nationalparkskibet ”Vadehavet” været på 22 sejladser – og her besøgt Myrthuegård, Hjerting, Ho, Rømø, Janderup i Varde Å samt haft en skoleklasse med til Fanøs sydspids.
Sikkerhedsøvelser
”Når vi sejler med “Vadehavet” er det et krav, at der afholdes øvelser undervejs – her må dukken “Sarlette” stå for tur – hun smides gladeligt i vandet, for derefter at blive trukket ombord igen. Den skønne Sarlette er lavet af en af de frivillige på skibet og navnet røber, at projektkonsulenten og frivilligkoordinatoren i sekretariatet har måttet lægge navne til,” fortæller Alette Houman Dyhrfjeld.
Kan ikke komme ind til Skibbroen
Normalt ligger ”Vadehavet” ved Ribe Kammersluse om sommeren, mens det har haft havneplads ved Skibbroen om vinteren. Nu spærrer interim vejens broer imidlertid for ”Vadehavet” og andre højere både – så de næste år bliver opholdet ved Kammerslusen. Skibet kommer ikke ud at sejle igen før til foråret.
Skulle have haft plads ved Kolvig
I Ribe var der på et tidspunkt tale om, at ”Vadehavet” skulle have en placering nedenfor Kolvig – og endog kunne få en 30-årig kontrakt til et symbolsk beløb. ”Jeg husker, at én af begrundelserne for, at denne løsning faldt til jorden, var den sjældne fisk ”lampretten”, som skulle beskyttes”, fortæller Alette Houman Dyrfjeld.
Flyt murbrokkerne til andet åløb
Og netop lampretten og murbrokkerne fra den store brand i 1919 har været et stridspunkt. RYK IND RIBE mener, at murbrokkerne bare kan flyttes om i åløbet fra Ydermøllen – og her blive et naturligt element for fisk og dyreliv.
Placeringen ved Kammerslusen
Ved Ribe Kammerluse ligger ”Vadehavet” pt. ved pladsen, som rutebåden ”Martha” tidligere har anvendt – og måske kommer til igen, når dejlads fra Sønderho påbegyndes i 2020. Men også Mandøpigen kan få behov for at skulle lægge til – og det skal ikke være ved Ribe Sejlklubs ”læssebro”.
På ydersiden ligger skibe, der venter på, at slusen åbner – eller skibe, der skal have varer eller brændstof. På indersiden kan både få lavet mindre reparationer.
“Vi er fleksible”
”Vi har tidligere haft vores båd liggende længere inde mod Ribe ved et par af Sejlklubbens broer”, fortæller Alette og fortsætter: ”Jeg er ikke i tvivl om, at der nok skal findes en løsning, hvis det etableres fast rutesejlads. Vi er meget fleksible – og sejler jo i hele Vadehavet.”
Fra september 2016 har ”Vadehavet ” haft vand under kølen – efter en lidt omtumlet proces.
Frivillige sejler skibet
Skibet sejles af en gruppe frivillige, og de er fortrolige med skibet i Vadehavets vanskelige farvand med dyb, priler og vadeflader. De skiftende besætninger har trænet i og fået styr på bevidst at sætte skibet på grund på vaden – for så at sejle videre, når højvandet atter bringer vand under kølen. ’Vadehavet’, der er inspireret af den fladbundede skibstype kuf, er nemlig konstrueret til at kunne klare en sådan manøvre.
Næste artikel
RYK IND RIBE fortsætter artiklen om Vadehavet ved at besøge en af de frivillige kaptajner på båden.