Tekst & Foto Johnny Tauman           Dronefoto: Ove Detlevsen
23. august 2019

Hvad sker der lige i det store Vejprojekt – arbejdet på rute 11: ekspropriationer, ændring i bomanlæg ved jernbanen, ny licitation samt anvendelse af sand fra sandfangene?

Eskpropriationen er udskudt til uge 8

Ekspropriation i uge 8

RYK IND RIBE har fået nedenstående oplysninger fra projektleder Mike Boesen, Vejdirektoratet.
”Mht. klagen over Esbjerg Kommunes dispensation til os vedr. gennembrud af diget ved Skovgrillen forventer vi svar fra ankenævnet sidst på året”, fortæller Mike Boesen og fortsætter: ”Det betyder, at vi forventer, at de resterende ekspropriationer kan finde sted i uge 8, 2020”. Vejdirektoratet har netop orienteret de berørte lodsejere herom pr. brev.

Bomanlæg i 2020

Der går nogen tid, inden udbygningen af jernbaneovergangen vil bliver lavet – formentlig i 1. halvår 2020.

Ny licitation og prækvalifikation

Vejdirektoratet er i forbindelse med den ny licitation for klapbroen ved at udarbejde ansøgningen til Transportministeriet om de ændrede økonomiske vilkår – og forventer at kunne sende den snart. Arbejdsperioden i forhold til snæblen er uændret.
Projektleder Mike Boesen siger, at der i licitationsprocessen skal være en ny prækvalifikation, da udbudsmaterialet vil være ændret mht. pris: Det er så væsentlig en ændring, at det ikke kan udelukkes, at andre også kunne ønske at få lov til at give tilbud på opgaven”.

Der hentes sand fra sansdfangene – her kommer transporten forbi overgangen fra Holmevej til Bjerrumvej

Styr på kvaliteten af sandfangs sand

En læser af RYK IND RIBE har bemærket, at Vejdirektoratet anvender ”udvasket” sand fra sandfangene – og spørger i den forbindelse, om det er forsvarligt (sandet hentes på Sportsvej og i Seem). Hertil siger konsulent Claus Prien Tobiasen: ”Vi kender kvaliteten af sandet,og det efterlever kravene til friktionsfyld. Sandet bygges ind mellem planum og selve vejopbygningen, som består af bundsikringssand, stabilt grus og asfalt. Specielt i plantagen har muldlaget været ret tyk, og det muld, der bliver fjernet, erstattes af friktionsfyld, som sand fra sandfangene kan anvendes til”.

Den store sten stod uden for VW butikken – en vandsten, som er mega tung

Rørarbejde langs Trojelsvej

Det er store rørelementer, som skal på plads langs Trojelsvej, da det er store vandmængder som skal kunne ledes bort fra den brede vej. Den store sten er ikke gravet op, men er det springvand, som stod uden for VW.facaden.