Tekst & Foto Johnny Tauman Dronefoto: Ove Detlevsen
14. oktober 2019
Hvem har opgaven? Ved flere lejligheder har der været skrevet og talt meget om en tunnelforbindelse under rute 11 ved Bjerrumvej / Holmevej.
Flere politikere har besøgt området, og mærket luftpresset fra de store køretøjer, når de buldrer forbi – og alle er enige.
Her skal der gøres noget. Men der er tale om et NYT projekt – ikke en del af det nuværende vejarbejde på rute 11.
COWI har tidligere beskrevet en tunnel
I forbindelse med VVM-redegørelsen for ”Ribe omfartsvej”, beskrev COWI en underføring af sti ved Bjerrumvej således:
Tunnelen udføres med præfabrikerede firkantede tunnelelementer. Tunnelen udføres med en fri bredde mellem væggene på 5,0 meter og får en længde på ca. 17,7 meter. Tunnelen udføres med fløjvægge skråt ud fra tunnelen. Tunnelen placeres så højt som muligt i forhold til den overførte vej, hvorfor der etableres en brobelægning over tunnelen.
Tunnelen udføres som en vandtæt konstruktion på grund af årstidsbestemt højt grundvandsspejl.
Der etableres en pumpestation for bortpumpning af overfladevand til vejens afvandingssystem samt til grundvandssænkning i de perioder, hvor grundvandet står i niveau med stibefæstelsen.
I udførelsesfasen etableres en midlertidig forlægning af Bjerrumvej omkring bro stedet.
Der er registreret spildevandledning, vandledning, 10/15 kV kabler samt fiber- og lavspændingskabler i området forløbende parallelt med Bjerrumvej, som skal håndteres.
Når bagvandet stiger
Umiddelbart lyder beskrivelsen måske lidt forsimplet, når vi tænker på Ribe / Ribe marsken, hvor grundvandet står rigtig højt. Stampemølleåen er ved flere lejligheder gået over sine bredder og har oversvømmet større områder mellem ringvejen og Holmevej.
Udfordringer ved stitunnel
I øjeblikket bygger Vejdirektoratet i samarbejde med Barslund A/S og Danmarks førende virksomhed inden for spunsarbejde, C.G. Jensen en tunnel under rute 11 ved Plantagekrydset. Som billederne viser, så er det ikke bare sådan at lave en underføring, som skal være vandtæt – spunsene skal svejses sammen – og så er der opsamlingen af overfladevand, vilkår med højt grundvand og risici med bagvand, når åen går over sine bredder.
En tunnel står under vand
På Haderslevvej oplever gående og cyklister ofte, at tunnelen står under vand – og alle forsøg på at ændre disse forhold er indtil nu endt i blinde. Vel oplever vi enorme mængder nedbør ad gangen – men en tunnel-løsning skal udføres så godt, at overfladevand / og ?grundvand? ledes / pumpes bort.