Tekst Hasse Jørgensen, foto Josephine Nielsen-Bergqvist med flere, torsdag den 7. april 2022
Ribe Kunstmuseums samling er igen efterspurgt af udlandet. I efteråret var fire værker på visit i Hamborg, to var i Trondheim og nu er det lille, fine Rørbyemaleri “Parti fra en klippehule, Cervara”, 1835, udlånt til museet Amos Rex i Helsinki.
Rørbyes klippehule er en del af den store udstilling ”Subterranean/Underjorden”, der vises indtil slutningen af august i hjertet af den finske hovedstad. Udover maleriet fra Ribe Samlingen, tæller udstillingen 101 værker udført af ikke mindre end 62 forskellige kunstnere fra hele verden. Museumsinspektør Josephine Nielsen-Bergqvist er netop hjemvendt fra Helsinki, hvor hun har været kurer, og set, at alt med installeringen gik som det skulle.
(Artiklen fortsætter under billedet)
– Amos Rex er et enestående museum, fortæller Nielsen-Bergqvist. – Størstedelen af museet befinder sig under jorden, og rummene er til denne udstilling bygget op som en stor grotte. Der er værker – som vores – fra 1700/1800tallet, men også samtidskunstværker, der er lavet specifikt til denne udstilling, og tilsammen fortæller de om forskellige aspekter af ’det underjordiske’ og ’det underbevidste’.
Udstillingen formidler det helt konkrete og skæve fantasiverdner – nogle værker er inspireret af Dantes Guddommelige Komedie, andre af Alice i Eventyrland, nogle forestiller klipper, andre groteske drømmescenarier. Temaet om ’det underjordiske’ er blevet undersøgt i mange forskellige medier: malerier, skulpturer, fotokunst, installationer og videokunst. Bl.a. er der en skulptur, lavet af en brasilianske Ernesto Neto (f.1964), som skal imitere solstråler, der lyser gennem sprækker. Den er lavet af hvide stofbaner og gurkemejepulver.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Mundingen i Rørbyes maleriet gør, at lyset fokuseres og giver en projektøreffekt – en effekt der kan minde om den man ser på Amos Rex Museet. Her bliver dagslyset projekteret fra jordoverfladen til de underjordiske sale gennem lyskanaler og ovenlysvinduer.
– Rørbyes klippehule er interessant for udstillingen, da den viser indgangen til mørket. Det er samtidig et maleri, der gengiver stenarten tuf [der siden antikken blev brugt som materiale til bygninger i Rom, red.] helt tæt på, men også viser klipper på afstand med de blånende bjerge, som kan skimtes gennem hulens munding. Rørbye var ret begejstret for geologi og besøgte flere naturhistoriske samlinger i Europa for at studere sten og klippemateriale. Hans maleri fra 1835 er med på udstillingen for at illustrere kunstnernes fascination af klipper og huler gennem tiden, og det hænger ved siden af japanske Hokusai og engelske Joseph Wright of Derby, fortæller Josephine Nielsen-Bergqvist.
(Artiklen fortsætter under billedet)
”Subterranean/Underjorden” på Amos Rex Museet vises til og med 21.8.