Tekst og arkivfoto Hasse Jørgensen, pressefoto, mandag den 19. marts 2023

”Opera for alle – alle for opera” er titlen på den forestilling, kongelig operasanger Guido Paevatalu og hans ensemble kommer til Ribe med den 3. august.

Nogle vil nok mene, at det med ”opera for alle” er en sandhed med visse modifikationer. Spørgsmålet er imidlertid, om ikke det bunder i uvidenhed.

– Den forestilling, vi kommer med, er til alle. Både de seriøse og de, der synes det skal være morsomt og underholdende, siger Guido Paevatalu.

Men er det ikke farligt at lave om på de figurer, vi kender, og digte videre på deres skæbne, som I jo gør i det her tilfælde?

– Som skuespillere og sangere er vi jo vant til at fortolke, hver gang vi opfører en forestilling. Vi fortolker hver gang, og skaber selv vores karakter. Lavede de forskellige skuespillere og sangere det helt ens hver gang, var der ingen, der gad høre på det.

– Derfor fortolker vi og finder en anden kant.

– Don Juan er ikke på mode i dag. Ham udfaser vi, og det er meget godt, men ser vi på historien, så ved vi også, at når det puritanske tager over, kommer der også en tid efter den.

– Uanset hvor hårdt vi angriber tingene, så er de der. Der er mennesker, der føler, at de kan være de mennesker, de er, og det fratager ikke andre at vise, hvem de er efter deres opfattelse.

– Don Juan er jo ikke et menneske, men mere det arketypiske i manden, og det er vel det, der har gjort, at vi kan forplante os.

– Forestillingen giver også kvinderne lov til at vise sig på sammen måde. Det gen, hvor kvinden vil forføre, overtage eller dominere, er fantastisk. Ligestilling er jo ikke ligestilling. Vi kender jo alle de svenske kriminalserier med små kvinder, der i et snuptag lægger en stor mand ned. Det er jo latterligt. Det eksisterer ikke i virkeligheden.

– Det hele skal finde sin plads, men det bliver polariseret. Kommer man med sin mening, kan man få en på næsen, men ingen har patent på det rigtige påpeger Guido Paevatalu.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Guido Paevatalu

– ”Opera for alle – alle for opera” er mere teater, end det er opera eller koncert, forklarer Guido Paevatalu.

– Der er sange og sekvenser fra operaerne, og der er sange og sekvenser, hvor vi går ud af operaen for at synge andre sange, for operasangere kan også synge almindelige sange.

– Der er også plads til improvisation. Der kan ske ting, der ikke er indstuderet, og der bliver mulighed for dialog med publikum. Det vil undre mig, hvis ikke nogen af sangerne også kommer ned blandt publikum.

Er det ikke farligt med improvisationer? Kan det ikke hyle nogen ud af det?

– Det kræver, at de medvirkende kender hinanden rigtig, rigtig godt, og det gør vi, der er med. De tre musikere er også en integreret del af forestillingen. De sidder ikke i ”orkestergraven” men på scenen og drages ind i spillet, forklarer Guido Paevatalu.

Forestillingen opføres i Klostergården (ved dårligt vejr i kirken) og billetter kan købes på cafe Quedens.