Tekst Hasse Jørgensen, foto privat, mandag den 27. juni 2022

Karen af Mandø er på vej tilbage til sit rette element i Vadehavet. I løbet af sommeren eller sensommeren kommer det gode skib formentligt igen tilbage til sejlads i det hav, hun er bygget til.

Det er Ribe Træskibslaug og fonde, der står bag renoveringen af skibet.

I den anledning har Mandø Museum åbnet en plancheudstilling om Karens tid og betydning for Mandø. Udstillingen vil være gratis og stå åben på Redningsstationen hele sæsonen, fortæller formanden for Foreningen Mandøhuset, Lisbeth Bunde.

50 år som livsnerve               

I lige præcis 50 år havde everten Karen af Mandø afgørende stor betydning for Mandø og var en stor del af tiden livsnerven til fastlandet.

Det var Niels Lindberg, der i 1924 lod Karen bygge på Esbjerg Skibsværk. Han opkaldte den efter sin kone Karen. Men allerede i 1929 videresolgte han den til Knud Hansen – Knud Skipper – som udstyrede den med styrehus og ny motor.

I en tid hvor landbruget tog til, var der stort behov for fragt. Der skulle fragtes dagligvarer til Brugsen, byggemateriale, foderstof og dyr.

Samt brændsel især til mejeriet. Sågar den store kran – i mindre dele – til det store dige byggeri.

Nye opgaver

(Artiklen fortsætter under billedet)

Fra udstillingen

Da Ebbevejen blev forstærket, og der blev givet tilladelse til lastbiltrafik, fandt Karen nye veje, men var dog klar til transport, når vejen blev ufremkommelig ved storm og isvintre.

Indsamling af skaller til kalkovnene i bl.a. Varde og Sønderho blev i en årrække det hårde arbejde for Knud Skipper.

I 1954 blev han ansat ved Fyr- og Vagervæsenet, hvor han skulle sætte koste i Vadehavet hvert forår, og de flydende bøjer skulle efterses.

Som evert, og med den trofaste kane ”Ella” på slæb, var Karen perfekt til dette job.

På slæb har Karen også haft to store strandede hvaler og ”Johanne Dan”, da den skulle slæbes ind til Ribe.

Også som udflugtsskib var Karen flittigt brugt. Mange af de lidt ældre på øen har nok prøvet en tur med Karen eller er sprunget i Renden fra Karens ræling.

Knud Skipper døde i 1971, og familien solgte den efter nogle år til ”Foreningen til bevarelse af Karen af Mandø” i 1974.