Tekst og foto Torben Ravnborg Nissen
5. juni 2019.

I slipstrømmen af de glade tressere, hvor pigtråd- og beatmusikken blomstrede i Ribe centreret omkring det gamle Gasværk, hvorfra der er tråde til nutiden med det fantastiske arrangement, Riber Rock, der løber af staben på Hotel Postgården hvert år i september, dukkede der flere orkestre, der var bidt af rockmusikken, op i Ribe i løbet af halvfjerdserne, og et af disse bands var The End.
RYK IND RIBE har sat to af medlemmerne stævne i et øvelokale på Broager i Øster Vedsted.

Spotlight

The End blev dannet af en flok skoledrenge i 1976 startende under navnet Spotlight, og de havde deres første optræden til en skolefest på Valdemarskolen. Et af bandmedlemmerne, Henrik, fortæller:
– Vi var det sidste band, der skulle på, og af en eller anden grund blev salen efter at have ligget hen i mørke hele aftenen pludselig oplyst. Vi stod der og følte os helt blottede, og nerverne sad uden på tøjet. Jeg skulle synge og stod forrest og var ved at gå i panik. Jeg kiggede bagud og så, at de andre havde vendt siden til af generthed, hvilket ikke gjorde sagen bedre, og jeg følte mig helt alene i Verden. Det var jo alle vores skolekammerater, der sad der – helt oppe foran scenen, jeg glemmer det aldrig.

Bandet bestod fra starten af de fire skolekammerater Kjeld ”Charlie” Svendsen, der spillede leadguitar, Bjarne Svendsen, der spillede rytmeguitar, Torben Madsen, der spillede trommer og Henrik Ravnborg Nissen, der spillede bas. Sangen blev varetaget på skift indtil Per Bennedsen kom med.
Senere kom der lidt udskiftninger, hvor Torben blev erstattet af Egon Knudsen, der senere endnu blev erstattet af Ole Klinge, og Per Bennedsen som nævnt kom med på sang og guitar.

Forbilleder

De store inspiratorer var Status Quo, Ramones, Credence Clearwater Revival og The Beatles, men rockmusik generelt var drivkraften, og for det meste den tunge del.
På repertoiret var numre som Caroline, Let It Be, Johnny Be Good, Proud Mary og The House of the Rising Sun, hvor bandet havde lavet deres egen version med et break i midten af sangen efterfulgt af up-beat tempo. Et sikkert hit hos deres trofaste publikum. Et publikum, der også kunne underholdes af, at Charlie spillede med guitaren på ryggen eller med plektret mellem tænderne og ikke mindst, når Egons kæmpe energi udmøntedes i en smadret lilletromme.

Teksterne kunne drille

Bjarne husker en aften, hvor bandet var hyret til et job på en skole i Kolding:
– Vi var simpelthen kommet i proff-selskab. De andre bands havde udstyr og påklædning i orden og tjek på det hele. Nå, men det blev jo vores tur, og vi lagde ud med Johnny Be Good for fuld hammer. Teksten havde vi jo lyttet os til – eller tekst og tekst, vi havde skriblet ned, hvad vi mente, vi hørte. Musikken var ok, men bagefter var der et af de andre bands, der med et smil gav os den rigtige tekst til sangen med en bemærkning om, hvad fanden det var for noget vrøvl, vi fik liret af.

Foto: René Jørgensen

Ribelund Koncerterne

Bandet havde fra starten gode øve muligheder. Først var det i Torbens forældres kælder, senere hos Erik Julius’, der fungerede som tekniker for bandet, forældre, der havde faciliteterne i deres garageanlæg på Tangevej. Senere, da Ole Klinge trådte ind i bandet, blev øve aftenerne henlagt til Gredstedbro skole.

Den allerbedste ”øve mulighed” fik bandet ved en tilfældighed. En bekendt af dem arbejde på Ribelund, og en dag foreslog han dem at komme og give en koncert i Ribelunds Festsal for borgerne på institutionen. Dengang var det en kæmpe institution med flere hundrede borgere,(dengang sagde man patienter eller klienter) og salen blev fyldt. Det blev til flere koncerter til stor glæde for alle involverede, og det gav drengene en solid ballast og rutine i og med, de havde et medlevende og spontant publikum, der gav umiddelbar respons.
Bjarne og Henrik fortæller om en af koncerterne, hvor det hele kørte på skinner. I kådhed forslog Henrik, det var forsanger, om der var een i salen, der havde lyst til at komme op og synge for på ”Go’e Gamle Fru Olsen,”.
– Det gav et sus i salen, og alle publikummer styrtede mod scenen med armene i vejret, hver med den mission at komme først, fortæller Bjarne. – Ja, efter det lærte vi at styre vores begejstring lidt, tilføjer Henrik, og arrangørerne bad os mindeligt om ikke at gentage den bedrift.

Ringe Statsfængsel

Det blev til mange koncerter for drengene. I Ribe spillede de i ungdomsklubben ”Samlestalden” på Rosenalle, Bispegade Skoles Ungdomsklub, Lyren og Træbenet festivalen i Hotel Munkens Have og i ungdomsklubben på Egebæk gamle skole.
Udenbys kan nævnes steder som det åbne fængsel i Renbæk, Ringe Statsfængsel og Vejen Efterskole.
Af alle steder gjorde Ringe Statsfængsel størst indtryk på de unge gutter. Her måtte de sluses ind ad mange låste døre og ind til et publikum, ribedrenge ikke mødte hver dag. Det var lidt skræmmende, erindrer de.
Helt modsat var det i fængslet i Renbæk, hvor der til stor moro for begge parter rent faktisk var venner og bekendte blandt publikum.

Fantastisk tid

– Det var en fantastisk tid båret af lysten til at spille. Det var ren energi. Vi kunne bare ikke lade være og brugte al vores tid på det. De penge, vi fik for det, investerede vi i grej. Vi lyttede os frem til akkorder og tekster og trykkede den af. Det var learning by doing, smiler Bjarne.
– Ja, og så havde vi en stor støtte fra dem, der beredvilligt lagde øvelokaler til og ikke mindst dem, der var roadies eller slæbere, som vi sagde, teknikere, venner og følgere. Alle hørte til på holdet, vi var sammen om det, og Egon, der som den ældste, (og eneste, der havde kørekort) der lagde bil til, afslutter Henrik.

Foto: René Jørgensen