Tekst & Foto Johnny Tauman
4. januar 2020

Vejprojektet – ombygning af rute 11 – på Trojelsvej og Plantagevej har ifølge Vejdirektoratets egne opgørelser haft flere forhold, som har betydning for projektets økonomi. Når det så er sagt, så er der medregnet reserver hertil i det overordnede budget.

Der er opsat støttemure (dronefoto: Ove Detlevsen).

Støttemure

Det har vist sig nødvendigt at opsætte støttemure flere steder. Der er sket bla. ved Maskinfabrikken nord for Industrivej .

Plantagevej

Det har været nødvendigt at ændre den vejgeometriske sammenhæng fra jernbanekrydsningen og syd for Skovgrillen.

Fredskov skal erstattes

På grund af den nye adgangsvej til de 11 huse på Plantagevej, berører projektet mere fredskov, da Rute 11 er blevet forskudt lidt mod vest. Ud over det betyder den nye adgangsvej rundt om Skovgrillen også fredskov. Der skal plantes træer til erstatning for de fældede.

Ny adgangsvej

Der har jo som bekendt været nødvendigt at etablere en ny adgangsvej til 11 huse langs Plantagevej (nr. 24-44) langs Rute 11 syd for jernbanen. Den nuværende adgangsvej til Stærevej lukkes, og der udføres en adgangsvej syd for Skovgrillen (den nordlige adgangsvej til Skovgrillen lukkes).
Den nye adgangsvej nødvendiggør opsætning af støjskærm for de 11 huse – i lighed med den støjskærm, der opsættes nord for det berørte område, og som var planlagt i VVM.

Den nye vej skal gå, hvor diget ligger bag Skovgrillen

Signalanlæg

Endelig skal der opsættes et signalanlæg til fodgængere mellem rastepladsen på vestsiden og Skovgrillen for at sikre de bløde trafikanter (der etableres ”Grøn bølge”).

Cyklister

Alle cyklister skal køre på østsiden af Rute 11 fra krydset Industrivej / Nørremarksvej til krydset Farupvej / Obbekærvej. Der etableres en dobbeltrettet cykelsti.